Societat 18/02/2020

El turisme, font d'un 30% dels fems de la platja

El resultat de l'informe Blueislands demostra l'eficàcia de les campanyes de sensibilització, sobretot si se n'expliquen els motius als visitants

Maria Fuster
2 min
2050: més plàstics que peixos a la mar

PalmaUn 30% dels fems marins que hi ha a la platja de Torà, a Calvià, durant l'estiu, els causa el turisme. Aquesta és una de les impactants conclusions de l'informe del projecte europeu Blueislands que ha presentat aquest dimarts a Palma l'investigador Michael Grelaud. En el marc d'aquesta recerca, enfocada a identificar i reduir l’efecte de la variació estacional dels residus a les illes mediterrànies, s'han investigat vuit illes de la Mediterrània, i una era la de Mallorca. A Mallorca també s'han estudiat les platges del Caragol, a Santanyí, i la Canova, a Artà. L'estudi, a més, constata l'èxit de les campanyes de sensibilització, sobretot quan se n'expliquen els motius als visitants.

De les 147 accions de monitoratge fetes a totes les illes, 18 s'han fet a Mallorca, on la quantitat dels objectes trobats -162.000- "està molt per damunt de la resta d'illes". Els motius són, segons Grelaud, la situació geogràfica, que fa que hi arribin residus de fins i tot l'Atlàntic, i també la cura dels qui varen fer el monitoratge. El 80% d'aquests residus eren de plàstic, segons l'informe.

En relació amb les diferències entre les platges mallorquines, l'investigador del projecte Blueislands assenyala que al Caragol, com que només es neteja cada dos o tres dies, els microplàstics tenen més temps que els que es troben a la platja de Torà. Pel que fa a la de Torà, a més, l'investigador ha afegit que "no és la platja turística més bruta de la Mediterrània perquè es fa neta dues o tres vegades al dia".

Michael Grelaud, investigador a l'Institut de Ciència i tecnologia ambiental (ICTA) de la UAB

Campanyes de sensibilització

L'estudi també ha conclòs que els residus plàstics s'han reduït un 45% a les platges de Mallorca -un 47% a la mitjana de les vuit illes- on s'ha fet una campanya per conscienciar la població sobre els fems que genera. Grelaud explica que a totes les illes ha funcionat molt bé i que només a Sicília, on la campanya no es va fer amb persones que l'explicaven in situ, els resultats varen ser negatius. "Quan es pot parlar amb els visitants és millor", diu l'investigador.

Amb tot el material recollit, es prepara un document que pugui servir de guia per veure què es pot fer per reduir els residus plàstics a la Mediterrània, que arribarà als responsables polítics dels àmbits regional, estatal i europeu. El resultat de l'estudi ha estat una de de les ponències presentades al seminari sobre bones practiques en la gestió de residus i turisme sostenible que ha tingut lloc aquest dimarts a la FELIB (Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears).

stats