MOBILITAT

El patinet elèctric envairà els carrers després de festes

Les principals botigues on es venen aquests vehicles constaten que se n’han disparat les vendes

Les rodes són petites i la plataforma està molt a prop del terra, de manera que qualsevol irregularitat de l’asfalt fa trontollar el viatger, sobretot quan va a vint quilòmetres per hora, velocitat màxima permesa per a aquest tipus de vehicles. Al principi, aquesta vibració espanta, però després el pilot s’hi acostuma. S’ha passat del patinet comú, en què l’usuari havia d’utilitzar la força de les cames, al patinet elèctric, en què amb una sola empenta inicial n’hi ha prou per rodar. El que inicialment era una joguina per cansar els més petits de la casa o perquè els joves fessin cabrioles, s’ha convertit en un vehicle en tota regla, i pareix que va per llarg. Per això és un dels grans protagonistes dels regals d’aquest Nadal, segons confirmen alguns centres comercials. Les previsions indiquen que passat festes el patinent elèctric envairà, encara més, els carrers de Palma i dels grans nuclis urbans.

Si el patinet elèctric va ser un dels productes més venuts en el Black Friday als dos centres comercials de Media Markt a Mallorca, ho continua sent amb vista a aquestes festes. Des de l’estiu, les vendes d’aquest aparell no han deixat de créixer i, quan arriben als prestatges de la botiga, s’exhaureixen en pocs dies. “Sens dubte és un dels regals estrella d’aquestes festes”, asseguren fonts de Media Markt. I això no tan sols ho noten els locals oberts al públic: a la seva pàgina web mostren la quantitat que s’ha venut d’aquest producte durant les darreres 48 hores, i la xifra sorprèn: dels 19 models que hi ha disponibles, només un acumula 250 vendes en les darreres 48 hores. A més, en tot Espanya, el centre comercial ha anunciat que vendrà més d’un 800% més de patinets que l’any passat durant aquestes festes. Fonts de la gran superfície també asseguren que, durant els mesos d’octubre i novembre, les vendes a Mallorca han augmentat un 70% respecte dels mateixos mesos de l’any passat.

Alguns interrogants

La febre pels patinets elèctrics no només afecta Media Markt. També ha contagiat El Corte Inglés, segons un portaveu del centre comercial. “D’ençà de l’estiu, la demanda de patinets elèctrics ha incrementat considerablement, sobretot a Palma, ja que és una ciutat perfecta per a aquest tipus de vehicle”, explica, sense especificar les xifres de vendes. El patinet és molt més còmode que la bicicleta, assegura el responsable de Comunicació, perquè es pot dur pertot arreu i ocupa poc espai. “Molts dels treballadors del centre ja venen amb patinet”, afegeix. Tot i això, també remarca que hi ha gent que dubta a l’hora de comprar-ne un per la inseguretat jurídica reguladora que encara hi ha. “La normativa que s’ha de seguir per conduir aquest aparell encara no està del tot clara”, explica.

Un vehicle polèmic

El boom del patinet ha facilitat la mobilitat al centre de Ciutat a molta gent, sobretot tenint en compte que la circulació de cotxes cada pic hi està més limitada, però també ha obert diferents polèmiques, ja sigui per la convivència amb els vianants o, fins i tot, amb l’Ajuntament de Palma mateix. El 3 de novembre d’aquest 2018, l’empresa Wind va desembarcar a Palma per fer una prova pilot dels seus patinets elèctrics de lloguer. L’empresa ja funcionava a Madrid, però a Barcelona l’Ajuntament la va vetar i a Palma no hi va haver cap acord previ. Segons fonts de la Policia Local, “aquests vehicles de mobilitat personal causen molèsties als vianants i impedeixen el pas per la via pública”. L’empresa els deixa a les voreres de Ciutat, on qualsevol els pot agafar i activar-los amb una aplicació de mòbil, però ocupen un espai públic que hauria de ser per als vianants.

Per això Cort va ordenar retirar els patinets de Wind dels carrers de Ciutat. La normativa de Palma és la mateixa que la de Barcelona, però si a la ciutat catalana es varen retirar els patinets en tres dies, a Palma només se’n recolliren 13 i l’empresa encara continua activa avui dia.

El responsable de Wind a Espanya, Gerard Sellarès, assegura que és una alternativa de mobilitat sostenible que no suposa un cost econòmic al contribuent “com sí que passa amb el Bicing de Barcelona”. “No entenem que en una ciutat amb un problema de transport evident no es regulin aquestes activitats privades”, afegeix.

Però no tot són coses bones: patinets elèctrics rodant per autopistes, dues persones circulant en un aparell, patinets trucats que superen la velocitat permesa… Els patinets elèctrics han estat protagonistes d’alguns dels vídeos virals dels darrers mesos. Tot i que algú els pot trobar graciosos i tenen molt ressò a la xarxa, aquests vídeos són proves d’imprudències que es cometen sovint. En tot Espanya, només enguany, hi ha hagut 273 accidents en patinet que han acabat amb lesions. En 200 casos els patinadors han atropellat vianants. El fiscal coordinador de Seguretat Viària, Bartolomé Vargas, recorda que “el patinet elèctric no és una joguina”, per això cal regular-lo.

El cas més alarmant va arribar el mes d’agost, quan una dona de 92 anys va morir a Esplugues (Barcelona) atropellada pel conductor d’un patinet elèctric. El vehicle circulava a més de 30 quilòmetres per hora. Quan va rebre l’impacte, la dona va pegar amb el cap contra el terra. Els dos joves que viatjaven en el vehicle s’enfronten a un procediment penal i la Fiscalia valora atribuir-los una imprudència greu. Cal mencionar que en la tipificació actual del Codi Penal del delicte contra la seguretat viària es fa referència només a “vehicles de motor”.

Joan Ferrer, regidor de Mobilitat de l’Ajuntament de Palma, assegura que “al final el més important és que no hi hagi col·lisions i que els vehicles de mobilitat personal i els vianants aprenguin a conviure a la ciutat”. Caldrà veure si ho aconsegueixen. Fins ara ha estat possible, però és evident que després de Reis el repte serà d’una altra envergadura: es veuran molts més patinets elèctrics als carrers de Ciutat i a les zones urbanes de Mallorca.

Palma, una de les ciutats on es ven més

L’èxit dels patinets ha arribat aquest mateix estiu als carrers de Palma i en pocs mesos han passat a formar part del paisatge urbà. Segons diferents centres comercials, en comparació amb Espanya, Palma és una de les ciutats on més patinets elèctrics es venen. Fonts d’El Corte Inglés confirmen que cada vegada hi ha més gent que demana informació per comprar-ne un, perquè “és una manera fàcil de moure’s” i que fins i tot treballadors dels seus centres han passat a fer-ne servir.

EDICIÓ PAPER 28/11/2020

Consultar aquesta edició en PDF