EDUCACIÓ

La pantalla del mòbil com a camp de batalla per aprendre català

Un joc de rol vol acostar la llengua als estudiants de Secundària

Les pantalles dels telèfons mòbils també poden ser un camp de batalla per aprendre català. Per això, el joc de rol Fortifeble vol acostar la llengua als estudiants de Secundària dins l’aula. Substituint les armes de foc per altres que disparen preguntes gramaticals, el professor d’Ensenyament Secundari i filòleg català Josep R. Cerdà ha impulsat una idea per interpel·lar els seus alumnes a través del dispositiu que més utilitzen: el telèfon mòbil, però amb una intencionalitat pedagògica per millorar i aprendre català a classe.

De fet, aquest 6 de maig llançaran la nova aplicació, que ha desenvolupat conjuntament amb Josep Hernández, expert en animació i videojocs de l’empresa mallorquina d’innovació tecnològica CGPills, i el dibuixant Rafael Vaquer. Junts han creat aquesta eina amb la intenció que sigui útil entre el professorat i també per vendre-la als instituts de les Illes Balears, Catalunya i el País Valencià.

“En principi, l’hem enfocat per a estudiants d’ESO i Batxillerat, perquè a Primària som més partidari d’utilitzar ordinadors, no telèfons mòbils”, explica Cerdà, qui recorda que el català no té gaire presència dins l’àmbit dels videojocs educatius i són poques les eines tecnològiques de què disposen els docents de llengua per tal d’emprar aquesta metodologia a classe. “El mercat català és petit, però crec que hi ha prou gent i professors que poden estar-hi interessats”, afirma.

El joc i les tarifes

L’argument d’aquest joc, que amb el nom vol fer l’ullet al popular Fortnite, consisteix que els alumnes viatgen en un avió, del qual han de llançar-se en paracaigudes. No saben on són, es troben en una petita illa desconeguda. A internet descobreixen que potser han arribat a un lloc que només existeix als llibres de gramàtica, Normatilla. Per sobreviure-hi hauran de posar en pràctica els seus coneixements de català i només guanyarà el darrer que quedi viu.

L’aplicació és gratuïta i de lliure descàrrega per als alumnes, que hauran de participar en partides creades pel professor. La podran adquirir a través de l’Apple AppStore i l’Android GooglePlay, i tindran la possibilitat de provar-la un mes gratuïtament amb una limitació per a sis jugadors. Anualment sortiria a 28 euros per docent, amb la possibilitat de poder pujar-hi preguntes pròpies. D’altra banda, la llicència per als centres “en principi costarà 190 euros i hi podran accedir fins a cinc professors”, segons explica Cerdà.

EDICIÓ PAPER 23/05/2020

Consultar aquesta edició en PDF