Societat 08/06/2018

L’orientació acadèmica, una tasca contínua

L’assessorament als alumnes és una feina col·lectiva

C. Tudurí
2 min
La col·laboració ente professors, orientadors i famílies és fonamental.

PalmaEls professionals de l’educació implicats en aquest procés d’assessorar els estudiants insisteixen que l’orientació educativa és un element que va implícit a tota la tasca docent i afecta el conjunt de la comunitat escolar. A cada institut hi ha un departament d’orientació que s’encarrega, entre d’altres coses, del procés per orientar els alumnes cap a la universitat, la Formació Professional o el món laboral, però el procés varia d’un centre a l’altre. Als centres públics de les Illes hi ha 298 orientadors.

Per exemple, Joana Barceló, directora de l’institut Juníper Serra, de Palma, amb una forta vocació de Formació Professional, explica que al centre hi ha un programa d’orientació acadèmica i professional, “però també comptam amb vuit professors específics d’aquest camp que estan molt implicats en aquesta tasca”. Aquests docents són els que imparteixen assignatures com empresa i iniciativa emprenedora o formació i orientació laboral, que són part de la majoria de cicles d’FP.

“Per tant, aquests professors estan en contacte amb els alumnes des del primer dia del curs i els poden orientar de manera personalitzada. En aquests casos podem dir que tal vegada l’assessorament es dirigeix cap al món laboral, mentre que el departament més pròpiament d’orientació se centra una mica més en el camp acadèmic”, explica Joana.

“El primer que s’ha de fer -explica Maria Antònia Font, professora de secundària del centre d’educació d’adults La Balanguera-, és donar confiança als alumnes que poden fer el que es proposen. És molt important conscienciar que, vinguin d’on vinguin, els alumnes poden aspirar a qualsevol titulació, ja que l’escola pública ha de ser compensadora de la desigualtat”.

Tomeu Estelrich, professor d’Hoteleria i Turisme, insisteix que es tracta d’una tasca molt personalitzada, a mida de cada alumne i les seves necessitats. “Quan hi ha una necessitat d’un alumne en particular es realitza una valoració i, si és necessari, s’elabora un programa d’actuació personalitzat”. Per atendre aquestes necessitats s’estableix un sistema d’atenció per a alumnes i les seves famílies. En darrera instància, es persegueix que l’alumne mateix prengui les decisions, és a dir: l’autorientació.

També hi ha programes específics, como el de l’atenció a la diversitat, que treballa en gran mesura l’autoestima , i el dedicat als estudiants en risc d’abandonament escolar, enfocat a joves d’entre 14 i 16 anys.

stats