Societat 01/03/2019

La neurociència a l’escola, una proposta que ja s’aplica a les Illes

El CEIP Rosa dels Vents és un dels centres que promou l’aprenentatge emocional i lliure que s’adapta als ritmes individuals de cada alumne

Toni Crespí
3 min
PROCESSOS D’AUTONOMIA
 L’escola aposta per la llibertat per arribar a una veritable responsabilitat.

PalmaL’aplicació de la neurociència en l’educació és la proposta pedagògica del col·legi Rosa dels Vents, a la Colònia de Sant Pere. De tres anys ençà, aquest centre, que abraça des de l’etapa d’Educació Infantil fins a tercer de Primària, aposta per aquesta metodologia, basada en l’aprenentatge lliure i el respecte al ritme evolutiu de cada infant. Així, fa èmfasi en la importància de l’atenció, la motivació i les emocions dels alumnes. La directora del centre, Esther Zarrias, exposa que els darrers anys les contribucions que han fet al món de l’educació les neurociències han estat força reveladores. “La neurociència dona explicacions avalades per la ciència, no per creences. Els estudis demostren que si l’aprenentatge s’adapta als ritmes individuals de cada alumne i si es presenten els continguts d’una manera lúdica que connecti amb l’emoció i tenint en compte les seves etapes de desenvolupament, llavors serà un aprenentatge significatiu i no serà un aprenentatge “bulímic” (estudiar el contingut, vomitar-lo i al cap de poc temps oblidar-se’n).

En aquesta escola no hi ha llibres de text, ni aules diferenciades per cursos i edats, ni tampoc es fan exàmens. La directora assenyala que, tot i que tenen els mateixos continguts curriculars que qualsevol altre centre de Primària, treballen “a través de diferents espais preparats i tallers: espais de ciències, espais de càlcul, espais de música, etc.”. Els alumnes són avaluats mitjançant l’observació dels docents. Els continguts curriculars consten en una espècie de graelles que contenen una sèrie de paràmetres. “Quan observam que l’infant ha assolit determinats continguts, ho anotam i passam a l’aprenentatge següent”, subratlla Zarrias.

La directora explica la importància del joc com a canal natural d’aprenentatge i també que la possibilitat que té l’alumne de triar una activitat o un taller fa que se senti més responsable i compromès. “L’infant escull en cada moment quina serà la seva acció, que ve emmarcada per tots els condicionants d’una decisió, amb tots els drets, les responsabilitats, conseqüències, la satisfacció i el guany d’autonomia. Consideram que només amb llibertat es pot arribar a una veritable responsabilitat”, diu Zarrias.

Més alumnes

En tres anys, diu la directora, el CEIP Rosa dels Vents ha passat a ser un referent de la innovació educativa a escala autonòmica i ha triplicat el nombre d’alumnes, ja que ha passat de tenir 25 infants a 70. Zarrias declara que, malgrat que en un primer moment algunes famílies decidiren abandonar el centre quan es produí el canvi de metodologia, “ara ens trobam amb moltes sol·licituds de famílies que volen incorporar-se a la recerca d’una escola pública, renovada i de qualitat”. A més, Zarrias subratlla que mestres i estudiants demanen venir a fer observacions en viu, i que fins i tot han rebut visites de docents d’altres llocs com Catalunya, el País Valencià i el País Basc, zones on sempre s’havien emmirallat pel que fa a la innovació pedagògica.

En referència al canvi d’etapa educativa, la directora assegura que quan l’alumne arriba a Secundària ho fa al mateix nivell que qualsevol altre i està preparat per assumir els nous aprenentatges. “És un alumne més autònom i té més pensament crític”, destaca Zarrias.

Els resultats en aquests tres anys són molt positius. La directora exposa que els infants es mostren motivats, tranquils, concentrats i molt receptius a les propostes del nou material amb què s’han dotat les aules i tallers i que de manera progressiva van cobrint totes les seves necessitats. Com a resultats més impactants, Esther Zarrias remarca l’aparició dels aprenentatges espontanis en un alt percentatge del grup d’Infantil: “Un 70% de l’alumnat ha assolit de manera autònoma la lectoescriptura i prèviament ha evidenciat un elevat interès per activitats de manipulació i pel món dels contes”.

Xarxa per a la Renovació Pedagògica

La Xarxa d’Escoles Públiques per la Renovació Pedagògica de Mallorca, creada l’any 2015, neix de les inquietuds d’un grup de mestres amb l’objectiu d’unir forces, compartir il·lusions, crear pensament i coordinar actuacions formatives, amb el convenciment de la necessitat d’un canvi de mirada en el món educatiu. Un dels seus eixos bàsics és treballar per aconseguir un model educatiu que es basi en una educació conscient i coherent, una escola amb una atmosfera de vertadera llibertat. Formada per cinc centres d’Infantil i Primària, entre els quals es troba el CEIP Rosa dels Vents, i un centre per a infants de 0 a 3 anys, aquesta xarxa aposta per redissenyar el sistema educatiu que vivim actualment. Així, defensen que l’escola no només forma part del context, sinó que és context. Aquest fet obliga a obrir mentalitats i fer que l’escola sigui un element generador de creativitat, entusiasme, motivació, empatia, cooperació, pensament crític, consciència i autonomia.

stats