TOCAR TERRA
Societat 04/12/2020

Un Nadal amb el producte local

Mateu Morro
3 min
Un Nadal amb el producte local

Situació crítica del camp eivissenc

Els camps conrats amenacen d’esdevenir residuals

L’informe de sostenibilitat del grup Ibiza Preservation Foundation posa de manifest el progressiu deteriorament del medi ambient a l’illa, que es manifesta en molts d’indicadors. L’estudi maneja moltes dades a partir dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) definits per l’ONU, i assenyala que l’abandonament del camp eivissenc, iniciat els anys 70 del segle passat, s’accelera de manera exponencial, fins al punt que els camps conrats amenacen d’esdevenir residuals sobre el territori eivissenc. Afirmen que de les 26.579 hectàrees de superfície agrària de final del segle XX, sols en resten 6.075. Tots els conreus han caigut en picat a excepció del vinyet i sols hi ha 420 treballadors agrícoles al camp eivissenc. Augmenta, però, la superfície dedicada a conreus ecològics, que ha passat a ocupar 756 hectàrees.

Sense territori no hi ha res a fer

Tan sols l’horticultura intensiva, la vinya i l’olivar tenen un cert marge econòmic

Les causes de la situació extrema a la qual s’ha arribat a Eivissa -Mallorca li va darrere de ben a prop- són bastant clares: hi ha predominat la petita propietat pagesa en terrenys de secà escassament rendibles i, en tot cas, incapaços d’oferir resistència a les pressions urbanitzadores, perquè, mentre l’agricultura tradicional té una rendibilitat nul·la, el valor immobiliari de les terres és astronòmic. Tan sols l’horticultura intensiva, aprofitant els escassos regadius, i alguns conreus com la vinya o l’olivar, vinculats a produccions de qualitat, tenen un cert marge econòmic que n’asseguri la viabilitat. A Eivissa la gran batalla pública dels darrers quaranta anys ha estat centrada a decidir si s’havia de protegir el territori o no. Els resultats estan a la vista.

Un Nadal de qualitat

La idea de la campanya és excel·lent i tots els productes en sortiren beneficiats

Els consells reguladors de les denominacions d’origen protegides Oliva de Mallorca, Vins de Binissalem, Vins de Pla i Llevant, Formatge de Menorca, Oli de Mallorca i Sobrassada de Mallorca i de la indicació geogràfica protegida Vi de la Terra de Mallorca varen presentar la campanya ‘Un Nadal de qualitat’, una promoció conjunta d’aquests productes de proximitat i de qualitat diferenciada, amb l’objectiu de promoure’n el consum a les festes de Nadal. L’acte va incloure la presència dels presidents dels consells reguladors; la consellera d’Agricultura, Mae de la Concha, i el conseller insular de Promoció Econòmica, Jaume Alzamora. La campanya insisteix en els conceptes de proximitat i de qualitat, dos valors que les denominacions d’origen garanteixen. La idea és excel·lent i tots els productes en sortiren beneficiats. Sumar esforços quasi sempre sol anar bé.

Premis Manto Negro d’argent

La sisens edició es farà de manera virtual per culpa de les restriccions sanitàries

Aquest dissabte, 5 de desembre, es farà la sisena edició del premi Manto Negro d’Argent, que enguany se celebrarà de manera virtual per culpa de les restriccions sanitàries. El guardó va ser creat pel Consell Regulador de la DOP Binissalem amb la finalitat de reconèixer persones o entitats per la seva contribució al món de la viticultura i del vi. Enguany seran guardonades l’Associació Balear de Sommeliers i Magdalena Mesquida, editora de les publicacions Terra de vins i Manjaria. L’acte de lliurament dels premis tindrà lloc a les 12.30 h a Binissalem, i es podrà seguir en directe a través d’internet.

Som el que menjam

La Conselleria d’Agricultura vol impulsar els aliments de les Balears

‘Som el que menjam. Som el que bevem. Triem Local’ és el lema de la campanya de la Conselleria d’Agricultura per impulsar els aliments de les Balears. La consellera Mae de la Concha i la directora general de Polítiques per a la Sobirania Alimentària, Paula Valero, presentaren al mercat de Sineu la campanya i la imatge de la marca amb la qual es vol promocionar el producte balear. La campanya gira entorn de tres missatges: identificar l’origen del producte, potenciar-ne el consum i fomentar l’economia del sector. La campanya, que inclou materials promocionals audiovisuals en diferents idiomes, s’ha volgut iniciar als mercats per fer costat als pagesos que fan venda directa en un any complicat per la crisi sanitària. Està previst que s’estengui durant tot l’any 2021 perquè cada mes tingui un sector protagonista i hi hagi un espai per als sectors carni, lacti, del vi, de les fruites i hortalisses, del peix, del producte ecològic, dels olis i olives i del producte local genèric.

stats