Moda
Societat 10/08/2022

Mor als 84 anys el dissenyador japonès Issey Miyake

Els seus perfums i la línia de roba especialitzada en prisats són encara creacions amb gran acceptació

2 min
El dissenyador japonès Issey Miyake durant una entrevista a Tòquio el 2010

BarcelonaEl dissenyador de moda japonès Issey Miyake, conegut internacionalment per unes creacions que combinaven la tradició nipona amb materials i talls avantguardistes, va morir divendres passat a causa d'un càncer de fetge, segons ha anunciat avui la seva firma. Nascut a Hiroshima (oest del Japó) el 1938, Miyake es va formar en la seva carrera com a modista a Europa i els Estats Units abans de fundar el seu estudi a Tòquio i la seva marca homònima el 1970. En els anys següents va començar a exhibir les seves creacions en passarel·les de París i de Nova York, on es va guanyar el reconeixement global.

Com a principals elements identificatius de la seva firma, Miyake és conegut per l'ús del prisat en les seves peces, pels seus senzills jerseis de coll alt, com els que va popularitzar Steve Jobs, o per la línia de bosses Bao Bao, amb patrons geomètrics, entre moltes altres creacions. El modista japonès va començar a atraure l'atenció amb els seus dissenys realitzats en una sola peça de tela i amb els seus experiments amb els prisats, que el van portar a desenvolupar la sofisticada línia Pleats Please, que encara segueix al mercat. A més de les passarel·les de tot el món, els seus dissenys s'han exhibit en museus internacionals i han estat reconeguts amb guardons com el Premi Kyoto de les Arts i la Filosofia (2006), l'Ordre de la Cultura del Japó (2010), el Compàs d'Or d'Itàlia (2014) o la Legió d'Honor francesa (2016).

Alguns dels dissenys més icònics de Miyake

Miyake, supervivent de la bomba sobre la seva ciutat natal quan tenia 7 anys, també va treballar estretament amb el món de la dansa fent dissenys específics per a ballet i inspirant-se en aquest art per a altres creacions. A més, als anys noranta, va llançar la seva pròpia línia de perfums, amb L'eau d'Issey com a principal referència. El 1999 va cedir el control de la seva marca Issey Miyake als seus associats, encara que va continuar actiu en altres projectes. Per exemple, es va implicar el 2007 en l'obertura del primer museu nipó dedicat exclusivament al disseny, el 21_21 Design Sight, al barri toquiota de Roppongi, del qual va ser director.

Secret amagat

El 2009, Miyake va revelar la seva història com a hibakusha o supervivent del bombardeig atòmic d'Hiroshima del 6 d'agost del 1945 –del qual s'acaba de commemorar el 77è aniversari–, inspirat, segons va dir, per un discurs sobre el desarmament nuclear realitzat per l'expresident nord-americà Barack Obama. El modista va fer pública la seva història, de la qual fins llavors mai no n'havia parlat, a través d'un article publicat al New York Times, on va explicar també que "no volia ser etiquetat com un dissenyador que va sobreviure a la bomba atòmica".

En els darrers anys, es va centrar a treballar amb noves generacions de dissenyadors al seu estudi de Tòquio, i va continuar involucrat en el desenvolupament de nous materials com els elaborats a partir d'ampolles de plàstic PET reciclades, a més de finançar una fundació de recerca sobre la història del disseny i la moda. El modista nipó va oferir la seva última desfilada presencial fora del Japó a París el 23 de juny passat, després d'un lapse de dos anys a causa de la pandèmia, i encara que es va mantenir allunyat de les activitats públiques, continuava interessat en els nous projectes de la seva marca i assessorant els seus associats.

Un repàs de la llarga trajectòria de Miyake
stats