Societat 17/05/2021

MÉS i Podem planten Cladera a la polèmica inauguració de l'autopista de Campos

La batlessa del municipi s'ha encarat contra els activistes contraris al projecte després de demanar que no interrompessin la presentació

4 min
La presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera, i la consellera de Territori, Maria Antònia Garcías, atenen els activistes atiautopistes.

CamposMÉS per Mallorca i Unides Podem han deixat plantada aquest dilluns la presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera, a la inauguració de l'autopista de Llucmajor-Campos. Cap membre dels partits ha assistit a l'acte, com tampoc ho ha fet el conseller de Mobilitat i Infraestructures i membre del partit morat, Iván Sevillano. D'aquesta manera, Cladera –acompanyada de la consellera de Territori, Maria Antònia García– ha hagut d'atendre la desena d'activistes de la Plataforma Antiautopista que han comparegut a l'inici de l'acte al crit de "qui estima Mallorca, no la destrueix". L'absència dels socis de govern ve precedida pel silenci que han mantingut després que fa dues setmanes es fes públic que la modificació per reduir-ne l'amplada de la via –anunciada pel Consell el 2018– finalment no s'hagi duit a terme com havia promès el Pacte. Només el coordinador de MÉS, Antoni Noguera, va dir dies després que donar suport al projecte "va ser un error" i que "hem de passar pàgina".

La presidenta del Consell ha reiterat aquest dilluns que el projecte va rebre la passada legislatura el suport de tots els partits polítics de la institució insular, i ha insistit que s'ha fet per un tema de seguretat. "Per fer un quilòmetre de tren no feis res, però per fer autopistes no teniu cap problema. Heu enganat els ciutadans", li ha respost un dels ecologistes, mentre que membres del PP han fet befa de les crítiques aplaudint-los. Cladera no ha opinat sobre l'absència del conseller de Mobilitat, però sí que ho ha fet la batlessa de Campos, Xisca Porquer (PP), que ha considerat una "llàstima" que no hagi hagut representació de tots els partits polítics que votaren a favor de l'autopista. Un dels ecologistes, Rafael Borràs, també ha dit que si "tanta vergonya els fa, que ni tan sols han acompanyat la presidenta Cladera, el més lògic és que dimiteixin". El moment més tens, però, ha estat quan Porquer s'ha encarat contra els manifestants per demanar que no interrompessin la presentació.

Enfrontament entre la batlessa de Campos, Xisca Porquer, i els activistes contraris a l'autopista.

"Sempre que s'ha fet una nova infraestructura hi ha hagut protestes, però també progrés", ha dit el coordinador de carreteres del Consell, Miquel Àngel Sagrera, quan els activistes han tornat a cridar "qui estima Mallorca, no la destrueix". En aquest moment ha estat quan la batlessa de Campos s'ha apropat als manifestants per demanar que deixassin parlar el coordinador i han discutit. "Un poc de respecte a la presidenta i el batle, que vostès han pogut xerrar abans i ningú els ha dit res", ha dit Porquer, mentre que un dels activistes ha respost "perdoni senyora per protestar". Un dels manifestants li ha dit a Porquer que no era ningú, i ella li ha respost que era la batlessa de Campos. "Tenim tant de dret a parlar com tu", ha assenyalat l'activista, i Porquer ha conclòs dient "sou uns pocavergonyes". Cal dir que poc abans del cara a cara, el diputat del PP, Sebastià Sagreras, ha fet comentaris contra els manifestats, com ara "sou vuit", per destacar que els contraris a la via eren pocs.

Respecte de les protestes, Porquer ha afirmat que sempre són respectables, però no els insults. "Nosaltres hem respectat el torn de paraula, cosa que no han fet ells", ha afegit. Catalina Cladera ha comentat que s'han de respectar, i que el fet que els membres de la plataforma hagin pogut estar presentats a l'acte n'és un exemple. La presidenta també ha recordat que el projecte té el suport dels ajuntaments de la comarca del Migjorn.

El coordinador de carreteres del Consell ha explicat que cada dia passen uns 25.000 vehicles entre Llucmajor i Campos, i que el trànsit ha augmentat un 20% des de 2015. A més, ha assenyalat que això provocava retencions i que hi ha hagut 195 accidents amb 13 víctimes mortals des de 2006. La velocitat màxima permesa al nou tram d'autopista és de 100 quilòmetres per hora, i Sagrera també ha dit que amb les reduccions del projecte que s'han fet s'ha passat d'expropiar 350.000 metres quadrats a 308.000. El coordinador també ha destacat que les obres han servit per millorar l'entrada d'accés a Campos, i que s'ha tingut cura del patrimoni amb la creació d'un espai –on s'ha celebrat la inauguració– en el qual s'ha reconstruït una barraca i s'ha mantingut una bassa antiga. A més d'això s'hi han de plantar alguns arbres.

L'autopista de "la vergonya"

Els activistes contraris al projecte han criticat en diverses ocasions, al llarg de la inauguració, que amb l'objectiu de fer més urbanitzacions i potenciar el turisme la nova autopista destrueix l'escàs territori que queda a Mallorca. "No podem continuar amb el mateix model, i per això no volem passar pàgina", han dit, referint-se a les paraules que va fer el coordinador de MÉS, Antoni Noguera la setmana passada. També han lamentat que la via és una "vergonya" i que durant el procés per fer-la s'ha mentit, perquè la consellera insular de Territori d'aleshores i actual consellera de Presidència del Govern, Mercedes Garrido (PSIB), va comunicar ara fa tres anys una reducció de nou metres, però la rebaixa ha quedat en un metre a la majoria de trams de l'autopista.

Si bé la rebaixa no es podia fer a tota la via, com va explicar a l'ARA Balears el portaveu socialista al Consell, Andreu Alcover, aquest punt no el va aclarir Mercedes Garrido quan va anunciar la modificació. "L'amplada es pot reduir gairebé 10 metres lineals: de 54,82 metres a 45,50", afirmà l'exconsellera insular, aprofitant l'assistència de representants de la Plataforma Antiautopista a una audiència pública del Consell.

stats