TOCAR TERRA
Societat 23/03/2019

El me de Mallorca

Mateu Morro
3 min
El me de Mallorca

Esperant la pluja

La d’aquesta darrera setmana ha estat minsa i desigual

Les pluges d’aquesta setmana han estat magres, decebedores i, en certs casos, quasi inexistents. Els pagesos esperaven amb ànsia que, després de dos mesos de sequedat, arribàs un poc d’aigua a la fi, però la pluja d’aquesta darrera setmana ha estat minsa i desigual. A Sencelles feren 17 litres, en zones del Raiguer en feren 13 o 14, però a Felanitx ja sols foren 10 i a Santanyí i a la zona de Campos i la marina de Llucmajor tot just arribaren a 4 litres. La valoració que fan els pagesos és que en els llocs on ha plogut més l’aigua haurà ajudat a conservar la humitat del sòl, però és improbable que enlloc hagi resolt el problema de les pastures. Fins i tot hi ha llocs que els sembrats sembla que es comencen a assecar. De tota manera, el problema més immediat és la manca de menjar per als animals. Molts de pagesos cada dia se’n van a dormir pensant en la predicció meteorològica per als propers dies.

Els nostres productes

Molts de restaurants illencs ignoren la cultura culinària pròpia

La qualitat i la valoració d’un aliment és, en part, un element subjectiu. Per això a nosaltres ens agraden els bolets i els caragols i a altres llocs no els agraden gens. El que sorprèn més de les Balears és l’escassa capacitat de connectar la tradició alimentària amb la cultura gastronòmica contemporània. Ja és simptomàtic, en aquest sentit, que molts de restaurants illencs ignorin, la majoria, la cultura culinària pròpia i que en desconeguin l’aportació de diferenciació i qualitat dels aliments locals. Qualsevol país amb la riquesa agroalimentària de les Balears se’n sentiria orgullós i treballaria a fons per difondre aquest ric patrimoni entre la població local i la visitant. Però ens consta valorar el que és nostre i, encara més, potenciar-lo i valoritzar-lo.

El me de Mallorca

Seria necessari que els productors s’organitzassin més i millor

Un comerciant carni ens explicava aquesta setmana la dificultat de la comercialització de la carn de me. El tema és important, perquè amb un cens de 170.000 ovelles la ramaderia ovina compleix una notable funció ambiental i territorial. Per un cantó el consum d’aquesta casta de carn tendeix a baixar, per l’altre hi ha una presència de carn d’indrets llunyans que es ven a preus barats, tot i ser un producte diferent en sabor i qualitat. Per últim, ens deia el comerciant que molts dels productors de be són persones grans o tenen aquesta ocupació com una activitat marginal, i que, per tant, no estan interessats ni tenen possibilitats d’adequar-se al que representa produir de cara a un mercat cada cop més exigent. Seria necessari que els productors amb capacitat d’oferir un producte adequat a les necessitats del moment s’organitzassin més i millor per emprendre les iniciatives de reactivació que fan falta.

7103 Petit Celler

Ahir presentaren els seus nous vins a Santa Maria del Camí

Ahir es va dur a terme a les Cases dels Mestres de Santa Maria del Camí la presentació de dos nous vins del 7103 Petit Celler. Per un cantó, es va presentar el Vi geganter 2018 i, per l’altre, un vi molt especial, un varietal de manto negro, que Pep Cànaves i Sebastià Ordines han anomenat 40 braces. El nom d’aquest vi respon al fet que una quarterada, 7.103 metres, és una mesura de superfície definida perquè té quatre costats iguals de 40 braces del rei en Jaume, que equivalen a 84,28 metres. La braça és la longitud entre els dos extrems de les dues mans amb els braços estesos, i la del rei en Jaume era de 2,107 metres. D’aquesta manera, els elaboradors del vi volen vincular, també a través del nom, el seu producte a la terra i a la manera com s’ha mesurat a Mallorca.

La xeixa

Capuccino comprà 25.000 kg de farina de xeixa a productors locals

El grup Capuccino, a través dels Capuccino Grand Cafè, amb presència a les Balears, Madrid, Marbella, València, Aràbia Saudita i Suïssa, ha optat per la xeixa de Mallorca per a l’elaboració de la pasta de les seves pizzes. La cadena de cafès-restaurants el 2018 va comprar entre 25.000 i 30.000 kg de farina de xeixa a productors locals. Però ja feia 3 o 4 anys que la cadena havia iniciat una línia de treball amb aquesta farina autòctona i tradicional, sobretot per elaborar unes pizzes de gran qualitat. Capuccino compra a Mallorca la xeixa i la distribueix pertot arreu a través dels establiments de la marca. L’èxit de la xeixa demostra que quan es disposa de productes excepcionals, i es fa feina en la seva recuperació i dignificació, s’acaben obtenint resultats. Cal recordar que la xeixa i el pebre tap de quartí són dos dels productes en els quals va treballar Slow Food, a partir de 2008, i que va incloure en el catàleg Arca del Gust de reconegut prestigi internacional.

stats