El mapa de 2026, semblant al de 1926

Alcúdia, Cala Millor, Cala Rajada i Santanyí, connectats per tren a Palma

El 2026 és l’any en què el Govern de les Balears espera tenir acabats tots els projectes previstos dins el Pla de mobilitat, els quals tindran un cost total de 1.685 milions d’euros. Un dels punts importants per tal d’aconseguir-ne el finançament seran les negociacions amb l’Estat. En el cas que tot seguís les previsions del Govern, es donaria la paradoxa que, en estar acabat el mapa ferroviari illenc es trobaria, després d’una travessia pel desert, a nivells semblants als d’un segle enrere, si bé és veritat que la velocitat dels combois, el volum de passatgers i les freqüències d’ús en termes absoluts serien molt diferents. També serà diferent la via, que passarà d’única a doble en la pràctica totalitat de la xarxa.

El tram de Manacor fins a Artà serà un dels primers a reprendre’s després que el Govern de José Ramón Bauzá paralitzàs les obres el 2011. Però, a més, es modificarà el recorregut inicial previst en aquesta línia per prestar servei a Son Servera i Cala Millor per una banda, i per arribar fins a Capdepera i Cala Rajada per l’altra. Una altra de les accions que es duran a terme dins aquesta línia serà soterrar-la dins l’àrea urbana de Manacor.

La línia Palma-Llucmajor és un altre dels projectes ferroviaris que més aviat veuran la llum. Aquest corredor, que tindrà també aturada a l’aeroport, es perllongarà posteriorment fins a Campos, ses Salines i Santanyí. A més, aquesta darrera localitat quedarà enllaçada amb Felanitx i Manacor, de manera que quedarà un model ferroviari més descentralitzat, i vertebrat un eix ferroviari que connectarà tots els pobles del Llevant de Mallorca.

Finalment, es perllongarà la línia que ara arriba fins a sa Pobla de manera que també Alcúdia quedarà connectada a la xarxa. L’allargament de la línia està vinculat a la implantació del tramvia que cobrirà el trajecte entre el Port de Pollença i Can Picafort, i que en conjunt estarà destinat a absorbir tota la demanda del nord de Mallorca.

Mentre que a Eivissa i Formentera no se sospesa cap projecte ferroviari de moment, a Menorca hi ha algunes veus, com ara la d’El Pi, que demanen la construcció d’una línia que uneixi Ciutadella i Maó passant per l’aeroport. Segons el president d’El Pi, Jaume Font, “s’ha de pensar en un tren entre Maó i Ciutadella si més no, per fer la reserva de sòl necessària perquè després el futur no ens agafi desprevinguts”. Mentre que Font creu que actualment, per necessitats de transport, ja estaria justificada la inclusió d’aquesta línia dins el Pla de mobilitat, l’anàlisi dels experts en transports del Govern no veuen prou demanda potencial com per posar-la en marxa, ara com ara.

EDICIÓ PAPER 11/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF