SOCIETAT

El malson de viure a la Part Forana i treballar al centre de Palma

El Govern i el Consell de Mallorca faran aparcaments dissuasius a les aturades de bus dels pobles per reduir desplaçaments a Ciutat

Són les 9.15 h d’un dia feiner qualsevol a la part nord del barri palmesà de Santa Catalina. Desenes de conductors fan voltes amb els cotxes pels carrers sense ORA de Monterrey, de Despuig i de Murillo cercant un aparcament per després caminar fins a la feina. Amb el perill d’arribar-hi tard: es pot perdre més de mitja hora abans de trobar un lloc. I això també passa a la resta de barriades que envolten el centre de Palma, com ara Nou Llevant, Foners i Arxiduc. Trobar aparcament és un malson diari per als qui viuen a la Part Forana i no tenen altre remei que agafar el cotxe perquè no disposen d’un servei de transport públic adient. El Govern i el Consell de Mallorca, però, ja treballen per fer aparcaments dissuasius a les aturades de bus dels pobles i la capital per reduir desplaçaments a Ciutat. També preveuen incrementar-ne les freqüències.

Natalia Bonet viu a Palmanyola i treballa al cèntric carrer de Sant Miquel de Palma. Cada dia ha de sortir de casa seva amb una hora de marge per arribar puntual a la feina, un temps que també perd de tornada en acabar la jornada. I tot això malgrat que viu a poc més de 10 quilòmetres del centre. “Un pic vaig estar fins a 40 minuts per trobar un lloc”, afirma, i afegeix que darrerament segueix una altra rutina per evitar-ho: deixa el cotxe a l’aparcament gratuït del centre comercial Festival Park i agafa el tren fins a la Intermodal de Palma. El trajecte no és gaire curt, però així s’evita la incertesa de no trobar aparcament i arribar tard a la feina. També explica que les freqüències de busos no li coincideixen amb l’horari laboral.

En canvi, Maria Gay, que viu a Calvià i treballa al barri d’Arxiduc, ha decidit llogar un aparcament privat i cada mes paga 90 euros. “A la zona on faig feina hi ha ORA i això em suposava haver d’anar amb temps per cercar un lloc on deixar el cotxe”, comenta, i afegeix que “mai no sabia quan arribaria a l’oficina”. Després d’uns mesos aparcant al carrer, va decidir cercar el lloguer: “No m’ha quedat més remei perquè perdia temps i benzina fent voltes”.

La dificultat per trobar un lloc on aparcar s’incrementa a primera hora del matí i a l’horabaixa, quan els principals accessos de Palma estan més saturats. La quantitat de cotxes que passen cada dia per la via de cintura ha crescut, de mitjana, un 23,7% entre el 2013 i el 2019. Sumant els augments de tots els punts de control, el creixement és de 363.364 vehicles per dia en tan sols set anys, segons dades del Consell.

Objectiu: reduir l’ús del cotxe

Fer aparcaments dissuasius només al voltant de Palma suposaria un avançament, però continuaria havent-hi saturació i s’incentivaria l’ús del vehicle privat, segons el conseller de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca, Iván Sevillano. Considera que l’aparcament de referència per als qui viuen a la Part Forana ha d’estar al seu poble. El seu departament, juntament amb el de Territori, està treballant en un pla per fer aparcaments dissuasius a prop de les estacions de bus que connecten amb Palma perquè els usuaris que viuen a foravila o massa enfora puguin deixar-hi el cotxe. Els que hi visquin a prop, en canvi, podran anar-hi caminant, en bicicleta o patinet. L’objectiu és reduir l’ús del cotxe, afegeix el conseller, i aclareix que la intenció no és fer aparcaments pertot. “Hem de veure on podrien ser més útils, que tinguin un bon transport públic i que els ajuntaments decideixin l’espai més adequat per construir-los seguint criteris ambientals”, diu Sevillano. A final de 2021 preveuen tenir una primera anàlisi sobre on es podrien ubicar i estima que el pla es pugui aprovar abans d’acabar la legislatura, després de fer un procés participatiu. Apunta, però, que si cal endarrerir-ho perquè estigui ben fet, ho faran.

El director general de Mobilitat i Transport Terrestre del Govern, Jaume Mateu Lladó, recorda que ja s’han fet aparcaments dissuasius a les estacions de tren de Santa Maria i sa Pobla, i assegura que han implicat un augment dels usuaris. Pel que fa a les aturades de bus, comenta que també se n’han fet a l’entrada d’Inca i al Port de Pollença. “És important que això vagi acompanyat d’un increment de les freqüències”, considera. I recorda que durant gener de l’any que ve entrarà en vigor la nova xarxa de busos del Transport de les Illes Balears (TIB), que les augmentarà. Lladó adverteix que cada vegada serà més difícil aparcar al centre de Palma perquè les directrius europees ho dificultaran i creu necessari fer carrils propis als accessos de la ciutat perquè els busos evitin els embossos de cotxes i així n’augmenti l’ús.

EDICIÓ PAPER 24/10/2020

Consultar aquesta edició en PDF