CONSUM
Societat 17/08/2018

Els mallorquins opten per l’aigua embotellada

Els consum balear dobla la mitjana espanyola i les marques pròpies aporten el 70% dels barrals venuts

Carles Tudurí
4 min
Font des Teix funciona 24 hores al dia i és l’empresa d’aigua envasada més gran de Mallorca.

PalmaBalears és una de les comunitats autònomes amb major consum d’aigua envasada. Només la meitat dels balears consumeixen aigua de l’aixeta, fet que els situa, només superats pels canaris, com els ciutadans espanyols amb menys consum, segons un estudi de Tapp Water. Per tant, no és estrany que les Illes es trobin en els primers llocs de consum d’aigua envasada, en un país com Espanya, que també està en el primer lloc del rànquing a escala mundial.

De mitjana, els espanyols consumeixen 61 litres per persona i any, mentre que a les Balears en consumeixen gairebé el doble, 118 litres. En total, el sector d’embotelladores d’aigua ven uns 5.500 litres d’aigua a l’any. A les Balears, el consum, segons l’Associació Balear d’Envasadors d’Aigua, supera els 200 milions de litres, les aigües de Balears tenen una quota del 70% en el segment d’aigua en barral i del 20% en botelles, tot i que hi ha més de 25 marques estatals que competeixen a les Illes.

Després del tancament de les embotelladores de Binifaldó i Sa Bastida, a Mallorca queden tres embotelladores petites (Font Major, Font Sorda i Ca l’Abad) i una de mitjana (Font des Teix). L’envasament en vidre pràcticament ha desaparegut i les empreses malloquines es limiten a competir en plàstic, principalment amb les garrafes.

“El cost del transport per dur l’aigua a les Illes és el que ens permet competir en el segment d’aigua econòmica, que són les garrafes”, explica Miquel Gual, president de l’esmentada associació i gerent de Font des Teix. “El cost de transportar un contenidor entre la Península i les Balears és de 1.400 euros per 4.000 garrafes, fet que suposa un cost d’uns 35 cèntims per unitat. Tenint en compte que estam parlant d’un producte que es ven per uns 60 cèntims, nosaltres podem competir i oferir un producte de bona qualitat a un preu molt raonable”, afegeix.

Cati Mateu, que dirigeix Font Sorda juntament amb el seu germà, Guillem Mateu, explica que en aquests moments les empreses locals poden competir per una qüestió de costos. Font Sorda té l’avantatge que fabrica els seus propis envasos i que, a més, està situada en el municipi d’Alaró, amb un bon accés a altres llocs de l’illa. “Fer feina amb les grans superfícies ens permet treballar amb volums grans, però és una llàstima que els preus siguin tan baixos, ja que és un producte de primera necessitat i les empreses distribuïdores el posen d’oferta com a reclam”, assenyala.

Torns de dia i nit

Aquesta embotelladora de mida petita produeix barrals i botelles de litre, mig litre i un terç i dona feina a una vintena de famílies. “La veritat és que durant l’estiu no donam l’abast, tenim sort de tenir tants de visitants. Per tant, hem de fer funcionar la planta 20 hores al dia.

La mateixa activitat es registra a la major de les embotelladores de les Illes, Font des Teix, a Sóller. Aquesta empresa embotella 80 milions de litres a l’any amb més de 27 milions d’envasos. Disposa d’una planta totalment automatitzada, que funciona durant 160 hores setmanals i atura 8 hores per tasques de neteja i manteniment. Disposa d’un certificat de qualitat IFS i té una llicència d’explotació minera per explotar una de les majors finques de Mallorca, de 4.500 hectàrees. Té autorització per envasar fins a 200 milions de litres cada any, una quantitat que suposa només un 2% de la conca on se situa, en una de les zones amb major pluviometria de Mallorca.

“Els nostres competidors són les aigües que venen de la Península, ja que comercialment són més fortes, ja sigui gràcies a la publicitat o a les estratègies de venda. Hi ha empreses de refrescos que regalen als seus clients l’aigua. Evidentment, tot i ser competitus, amb una aigua gratuïta es difícil de competir-hi. Per això, dins l’hostaleria tenim molta quota de mercat, perquè pràcticament el vidre s’ha deixat de produir”, destaca Gual.

Pel que fa als supermercats i les grans superfícies, Gual considera que la competència és molt gran, ja que hi ha presents les grans empreses estatals i fins i tot marques blanques amb les quals es fa complicat competir. Per això, l’empresa disposa d’una altra marca, Font de s’Aritja, que comercialitza el seu producte a través de Mercadona.

Qualitat

Pel que fa a la qualitat de les aigües de les Illes, Gual reconeix que “hi ha molt a discutir, ja que durant anys s’han emès anuncis publicitaris per intentar convèncer el consumidor que les aigües de mineralització molt dèbil, com ara Bezoya o Bronchales, són més sanes, quan no és així”, argumenta Gual, qui recorda que l’aigua més venuda del món, Evian, té una composició gairebé idèntica que les de les Balears.

A parer seu, l’aigua molt dèbil no aporta suficients minerals al cos, per la qual cosa la dèbil és molt més equilibrada, sense tenir els inconvenients de l’aigua dura.

Durant la crisi, les empreses balears, igual que les 80 marques espanyoles que conformen el sector varen patir una reducció important de les vendes, però els nivells de consum d’abans de la recessió pràcticament s’han recuperat.

stats