Societat 05/04/2022

Mallorca tindrà enguany carril d'alta ocupació: aquests són els vehicles que hi podran circular

El Consell de Mallorca posa en marxa una prova pilot de 4,24 quilòmetres de la carretera Ma-19

2 min
Macrocontrol policial avui a les carreteres de Mallorca

PalmaMallorca podrà tenir el seu primer carril bus i de Vehicles d'Alta Ocupació (bus-VAO) en dos mesos. Es tractarà d'una prova pilot de 4,25 quilòmetres a la carretera Ma-19 de l'illa, segons ha informat aquest dimarts el conseller de Mobilitat i Infraestructures, Ivan Sevilano. A hores d'ara, el Consell de Mallorca està pendent de l'aprovació per part del govern espanyol i que surti publicat al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), un termini que pot durar "entre un i dos mesos", ha puntualitzat Sevillano. En qualsevol cas, s'implantarà o abans o després de la temporada turística per assegurar-ne l'èxit, segons el conseller.

Sigui quan sigui que es posi en marxa, els vehicles que podran accedir a aquest tram de prop de quatre quilòmetres són els següents: autobusos i autocars públics i privats, vehicles amb dos ocupants o més (inclosa la persona que condueix), taxis i altres vehicles compartits, motocicletes de dues o més rodes i vehicles amb senyalització de zero emissions i de discapacitat V15, així com els d'emergències –com ara ambulàncies, cotxes de bombers i policia.

Ocuparà el carril esquerre de l'Ma-19 en sentit Palma, des del punt quilomètric 6 + 500 (incorporació de l'aeroport), fins a l'entrada de Palma en el punt quilomètric 2 + 600 de la mateixa carretera. Concretament, la llargada del carril bus VAO serà de 3,9 km i la del tram de només autobusos serà de 350 metres. Així, el carril estarà senyalitzat a través dels símbols pertinents, perquè els conductors n'estiguin assabentats.

Amb aquesta iniciativa, el Consell de Mallorca té l'objectiu de reduir les aglomeracions de cotxes a l'entrada de Palma i també l'emissió de partícules contaminants. El conseller de Mobilitat i Infraestructures ha explicat que "la implantació de carrils bus-VAO és una alternativa de futur en matèria de mobilitat, perquè incentiva l'ús d'alternatives públiques, ja que aquests es reservaran a autobusos, per fomentar el transport públic, i a vehicles de més d'un ocupant, per fomentar cotxes compartits. Tot això enfocat a reduir les aglomeracions i la contaminació".

Un any de tràmits

Sevillano ha explicat que el Departament de Mobilitat i Infraestructures va donar llum verda a la iniciativa, el febrer de 2021, a la Comissió de Mobilitat. Aquesta va concloure amb la creació d’un grup de treball, exclusivament tècnic, per desenvolupar un document d’implantació de carrils bus VAO., format per personal tècnic de Mobilitat i Infraestructures del Consell, pel Consorci de Transports de Mallorca, per la CTM, l’EMT i la Direcció General de Mobilitat del Govern.

A partir del mes d’octubre de l’any passat, s’han fet en aquest sentit diferents anàlisis i estudis basats en microsimulacions sobre el trànsit de l’Ma-19. Aquests estudis han permès tenir els documents d’obra, que ja s’han presentat a la DGT, organisme jurídic competent per implantar el carril bus VAO, i a la Comissió de Mobilitat.

stats