Societat 04/12/2014

L'educació preescolar de qualitat podria prevenir el fracàs escolar en etapes posteriors

Un estudi de l'Obra Social la Caixa apunta que els fills de famílies amb pocs recursos no dediquen tant temps a activitats pedagògiques i l'assistència a l'escola és el doble de beneficiosa que per als fills de pares amb educació universitària

Acn
2 min

MadridUn estudi de l'Obra Social la Caixa ha analitzat com afecta l'origen socioeconòmic dels individus els resultats acadèmics en diferents etapes educatives i ha conclòs que l'educació infantil és "decisiva" per prevenir el fracàs escolar, uns efectes més clars en entorns desafavorits. Els autors de l'informe asseguren que les famílies amb pocs recursos no inverteixen tant temps en activitats amb contingut pedagògic i, per tant, l'assistència a l'escola infantil els és el doble de beneficiosa que per als fills de pares amb educació universitària.

Per això mateix es reclama més inversió en la qualitat d'aquesta etapa educativa perquè, si no està estandarditzada, els més beneficiats són els d'origen acomodat, ja que si no es garanteixen uns nivells mínims de qualitat s'imposen els efectes de la segregació residencial i l'elecció estratègica, que beneficien les famílies més acomodades. Per això reclama "una despesa més eficient i més redistributiva" en les fases d'educació preescolar i primària, per contribuir a reduir la desigualtat de manera decreixent en les fases posteriors.

L'estudi també conclou que, en etapes posteriors, el sistema educatiu a l'estat espanyol no redueix les desigualtats però tampoc no les incrementa. Es considera que només el 20% del rendiment escolar a primària i secundària està relacionat amb el centre on s'estudia, un percentatge molt més baix que en altres països de l'OCDE. Les diferències de resultats en funció de la titularitat del centre no són rellevants, però sí que ho és la diferència de notes que comporta anar a una escola amb alumnat amb pocs recursos o amb alumnat privilegiat, xifrada en un 13% tant a primària com a secundària.

L'efecte de les crisis econòmiques també té conseqüències en els estudis dels més joves. La reducció de les rendes de les famílies desavantatjades pot arribar a disminuir entre un 8 i un 10% les expectatives educatives dels estudiants. L'estudi marca que els fills de les famílies amb menys recursos i els estudiants amb rendiment intermedi pateixen més els efectes de la crisi que no pas els fills de famílies riques o els millors o pitjors estudiants.

L'estudi de La Caixa també considera que l'oferta universitària a l'Estat està poc "diversificada" a nivell de qualitat. A més, considera que no hi ha diferències rellevants entre els estudiants amb diferent origen social pel que fa a l'aprenentatge a la universitat. Els responsables de la recerca, però, ho justifiquen pel fet que el fracàs escolar "bloqueja" els estudiants amb pitjor rendiment i que, per norma general, són els que tenen menys recursos, i per tant, ja estan fora del sistema.

L'informe també considera que l'expansió educativa espanyola ha permès reduir de manera visible les diferències entre les competències dels adults més joves i dels més grans, tot i que destaca que en l'edat adulta l'origen social encara marca els coneixements i les competències.

stats