Madrid reclama a Enaire un estudi detallat del seu projecte per modificar les maniobres de Son Sant Joan

El Ministeri per a la Transició Ecològica dona la raó a la Conselleria de Medi Ambient, que va advertir dels efectes de les noves rutes en la fauna de l'illa

El govern espanyol dona la raó a la Conselleria de Medi Ambient en la resolució publicada aquest dimecres en el Butlletí Oficial de l'Estat sobre el projecte d'Enaire per la modificació de maniobres d'enlairament i aterratge de l'aeroport. El Ministeri per a la Transició Ecològica demana a l'entitat que faci una avaluació ambiental ordinària dels possibles efectes de les noves rutes. A diferència de l'avaluació simplificada, l'ordinària obliga a aportar en un termini de 15 mesos "un document ambiental més rigorós" per resoldre algunes de les conseqüències que preocupen el Ministeri, explica el president de la Comissió de Medi Ambient del Govern balear, Antoni Alorda.

Dues de les qüestions sobre les quals Enaire haurà de donar explicacions van ser plantejades, precisament, per la Comissió de Medi Ambient Balear. En el seu nforme, van advertir, per una banda, que els nous trajectes posarien en risc la fauna d'algunes zones de Mallorca i, per altra banda, que l'alliberament de l'espai aeri podria suposar un augment dels avions i del trànsit aeri. Per això Alorda es mostra satisfet davant la decisió de l'Estat, de la qual depèn íntegrament que s'executi tant aquest projecte com qualsevol altre dels que Aena té en marxa per ampliar la capacitat de l'aeroport de Palma.

Enaire és una entitat pública empresarial, adscrita al Ministeri de Foment, que gestiona la navegació aèria a Espanya. El seu darrer projecte presentat per a l'aeroport de Son Sant Joan, recorda Alorda, segueix directrius europees i té com a objectiu millorar l'eficiència de les rutes aèries, principalment per estalviar emissions. Tot i que la intenció "és positiva", reconeix el president de la Comissió, "les noves rutes passen per ceps i espais protegits dins la Xarxa Natura 2000".

Aena preveu que el 2025 passin 4 milions més de passatgers que enguany per l'Aeroport de Palma

Juntament amb això, Alorda recorda que aquestes modificacions suposen l'alliberament d'un 4% de l'espai aeri de Son Sant Joan, la qual cosa pot permetre la circulació de "més aeronaus". El membre de la Conselleria de Medi Ambient assumeix que "el projecte no crea aquesta situació", però sí que hauria de preveure solucions davant aquesta possibilitat i demana, per exemple, que ho reguli el Ministeri.

La Comissió de Medi Ambient va recollir totes aquestes advertències en el seu informe que van presentar al govern espanyol, el qual ha de consultar amb les comunitats autònomes la posada en marxa de projectes com aquest. Alorda considera que el seu document ha estat "decisiu" per tal que el Ministeri exigeixi una avaluació més completa del projecte.

Centenars de persones es manifesten contra l'ampliació de l'aeroport: "És el moment d'evitar el col·lapse"

Això, indica la portaveu del GOB, Margalida Ramis, permet "donar més marge per intervenir" en el procediment. "La nostra lluita és sempre que l'avaluació ambiental sigui ordinària perquè estigui més justificada", afegeix. El GOB, que va ser present al subcomitè de la Comissió de Medi Ambient, va demanar que aquesta "es plantàs davant el Ministeri i digués que no s'autoritzàs cap projecte que incrementàs la capacitat de l'aeroport", afirma Ramis.

En aquest sentit, la portaveu assenyala que "la comissió balear va argumentar molt bé la seva posició des dels efectes sobre la Xarxa Natural 2000". Ramis alerta que les noves rutes "passaran per llocs per on mai havien passat", fet que "no ha estat suficientment valorat".

EDICIÓ PAPER 08/08/2020

Consultar aquesta edició en PDF