Societat 19/08/2019

La fatiga és la quarta causa de sinistralitat mortal a les carreteres

Un 71% dels conductors balears afirma que no fa les aturades recomanades

Ara Balears
2 min
La DGT ha tancat la sortida del Coll per evitar retencions.

PalmaEl 71% dels conductors balears reconeix que no fa les aturades recomanades quan es tracta d'un desplaçament en cotxe de llarg i curt recorregut. Un percentatge inferior a la mitjana estatal, que és del 75%, segons informa la Direcció General de Trànsit. Tot i això, la dada, d'acord amb les directrius de l'entitat, "és preocupant", ja que la fatiga és la quarta causa de sinistralitat a les carreteres.

Les dades formen part dels estudis de la fatiga i hàbits de conducció elaborats en el marc de la campanya 'Un refresc, el teu millor combustible', que recorda la importància d'extremar les precaucions en els viatges de llarg recorregut i en els desplaçaments curts. Un 10% de les persones enquestades a les Illes afirmen que no aturen. Una xifra que també és una mica inferior a l'estatal, que se situa en un 15%.

Enfront de la fatiga, descans i hidratació

Una de les recomanacions és que mantenir una adequada hidratació, especialment a l'estiu i en viatges llargs, també és important. No obstant això, un 61% dels conductors no és conscient que la deshidratació provoca reducció de l'atenció, mal de cap, cansament i fatiga muscular.

Estudis realitzats prèviament pel RACE en simuladors de conducció i en el marc d'aquesta campanya de prevenció de la fatiga indiquen que un nivell baix d'hidratació i glucosa augmenta un 66% l'agressivitat al volant, provoca un 33% més de sortides de la via i redueix la concentració un 27%. De fet, els conductors que viatgen amb un nivell d'hidratació insuficient cometen els mateixos errors que els que el fan sota els efectes de l'alcohol.

Consells per evitar la fatiga al volant

En els llargs desplaçaments cal recordar tres regles bàsiques: La primera és aturar almenys cada dues hores, estirar-se i aprofitar per beure un refresc, per la capacitat d'atenció. La segona conduir després de dormir un mínim de set hores i evitar viatges després d'acabar la teva jornada laboral. La tercera, viatjar de manera còmoda redueix la fatiga. Cal ajustar bé el seient i l'altura del volant.

La DGT també recorda no baixar la vigilància en els quilòmetres finals, ja que molts accidents es produeixen en aquests moments.

A escala europeu, més d'un milió de conductors fan les aturades de descans cada més de quatre hores de viatge o directament no aturen. Prop del 7% declara haver sofert un accident greu per culpa de la fatiga i un 50% admet haver sofert episodis de somni en un desplaçament llarg. En el comparatiu de països, Itàlia, França i el Regne Unit són els països en els quals la fatiga ha produït més accidents, mentre que a Portugal i Àustria són els països en què n'ha causat menys.

stats