Flors per a tots els gustos

El barri de Chelsea, a Londres, acull des d’avui el festival floral més prestigiós i exuberant del món

La gran festa de l'extravagància floral que dona el tret de sortida a l’estiu londinenc obre avui les portes en un dels exquisits barris de l’oest de la ciutat, en concret als terrenys del Royal Hospital Chelsea. El festival, anual, que coincideix amb el període de floriment, ofereix cinc jornades en què se celebren tots els aspectes imaginables i inimaginables de l’art de l’horticultura. Una tradició que es remunta al 1913, i que només es va interrompre durant les dues guerres mundials.

Com de costum, l’expectació és tanta que fa setmanes que les entrades s’han esgotat per a tots els dies. I els preus no són baixos: la més assequible costa 42 euros i només dona dret a accedir-hi les últimes tres hores de la primera jornada. Les entrades per a tot el dia superen els 85. Hi havia a la venda 157.000 tiquets.

Es tracta d'un espectacle de colors, d'olors, fins i tot de moda estival –inclosa una desfilada de pameles, no gaire ben vistes–, d’escultura, d’innovacions tecnològiques, d’arquitectura i paisatgisme que, a més de ser una manera de marcar i d’exhibir estil, esdevé lloc obligat de pas per descobrir les tendències emergents en el món de la jardineria, una de les grans passions dels britànics.

La rellevància del Royal Chelsea Flower Show és enorme: social, cultural, econòmica i mediambiental, tot i que potser és el que menys es destaca, o el que menys es destacava fins fa quatre o cinc anys. Cal esmentar una dada prou rellevant: al Regne Unit els jardins domèstics representen del 20% al 25% de l’àrea d’una ciutat. De fet, la gran majoria dels residents en zones urbanes tenen accés a un.

Presència dels ‘royals’

Glamur i imaginació són dues paraules necessàriament associades al festival. “Sense imaginació no hi ha jardineria”, diu un dels eslògans de la mostra. Imaginació perquè les propostes que cada any es presenten intenten desafiar la lògica, volen ser agosarades i trencar amb el que fins llavors s’ha fet. Glamur perquè la presència dels membres de la família reial és part de l’atractiu del festival. Si més no per a una part important dels assistents. Els mateixos que segueixen un seguit de normes no escrites pel que fa, per exemple, a la indumentària que s'ha de dur. D’acord amb la cronista del 'Daily Telegraph' Francesca Marshall, és habitual que les “dones més conscienciades” decideixin lluir “vestits amb estampat floral”, mentre que l’opció clàssica per als homes és americana i corbata. Sorprenentment, un accessori suposadament mal vist és un barret –tot i que se’n veuen molts–, ja que pot impedir una bona vista dels jardins.

En l’edició del festival que s’obre avui, el glamur reial està garantit amb la presència de la duquessa de Cambridge, Kate Middleton. La setmana passada, Kensington Palace va publicar al seu compte de Twitter diferents imatges de la futura reina consort treballant, el febrer passat, en els dissenys del jardí en què col·labora, un dels 28 espais –17 jardins d’exhibició i 11 de més petits– de la mostra. La duquessa ha col·laborat amb els arquitectes paisatgístics Andree Davies i Adam White en el projecte bandera de la Royal Horticultural Society, una entitat fundada el 1823 i organitzadora de l’esdeveniment. The Back to Nature Garden, com s'ha batejat, té com a objectiu ressaltar els beneficis que aporta el món natural al benestar físic i mental. D’acord amb les imatges facilitades per Kensington Palace, el motiu central del jardí és una casa construïda sobre una plataforma bastida en un arbre. Comptarà amb un gronxador, una foguera, trossos d’arbres i un tronc buit.

No serà l’únic projecte jardí que fa una picada d’ullet humanitària. Un altre dels 17 en exhibició exposa com el canvi climàtic afecta els boscos del planeta; i encara un altre estarà dedicat a promoure l’educació de les noies a l’Àfrica rural.

Polèmiques

Però no totes les iniciatives del festival estan exemptes de polèmica. Facebook, que també hi participa, en protagonitza una, potser amb el desig de sortir-ne, després dels cinc dies, fent olor de roses per contrarestar la mala ferum que ha deixat enrere després dels recents escàndols en què la xarxa de Mark Zuckerberg s’ha vist involucrada. Facebook patrocina el jardí Beyond the Screen, fet per Joe Perkins. El discurs és simple. El jardí, que té un cost de 81.000 euros, és un paisatge inspirat en la costa del País Basc, d’on és la família de la dona del dissenyador. Perkins volia posar en relleu “com les xarxes socials són una força poderosa per canviar positivament el món”. Fet amb i per a joves, Facebook sosté que el projecte celebra com la xarxa enriqueix les vides dels seus usuaris. En la presentació a la premsa internacional, Perkins explicava a primers de mes que “en tant que l’aigua connecta totes les masses terrestres del planeta, el tema de la costa és una metàfora de la comunitat mundial de jardiners que es relaciona a través de les xarxes”.

Però Matthew Appleby, editor de la revista 'Horticulture Week', li va contestar en termes inequívocs: “El fet de ser present a la millor mostra de flors britànica només pot ser una bona publicitat per a Facebook. Però [passar] massa temps davant de la pantalla és la principal barrera per fer que els nens i els adolescents gaudeixen d’activitats saludables a l’aire lliure, com ara la jardineria. És irònic que Facebook es promocioni amb un jardí”. Facebook sosté que més d'1,5 milions de persones al Regne Unit formen part d’un grup relacionat amb l’horticultura.

El festival es tanca dissabte amb la tradició més esperada. Cada any, a les quatre de la tarda de l'últim dia, mentre la gernació s’ajunta al costat del gran pavelló, sona una campana i comença la gran venda de flors, plantes, pots i molts dels estris que s’hi han exposat. És l’optimista esclat final de l’inici de l’estiu londinenc.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF