Societat 19/02/2019

El punt esbucat de la carretera que uneix Caimari i Lluc serà un mirador

Es desviarà lleugerament el traçat del tram afectat per motius de seguretat i el mur es reconstruirà amb la tècnica de pedra en sec

Kike Oñate
2 min
El mur esbaldregat té 20 metres de llargària per set d'alçada.

PalmaEl mur de contenció de la carretera Ma-2130 de Caimari a Lluc, entre el coll de la Batalla i passat el Salt de la Bella Dona, es reconstruirà amb la tècnica de pedra en sec. A més, es desviarà lleugerament el traçat del revolt on es va esbucar el tram de la via per motius de seguretat.

Ho ha anunciat la consellera de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, després de la seva trobada amb el Gremi de Margers de Mallorca. "Ha estat una reunió molt positiva, perquè ens han presentat un projecte de recuperació que permet restaurar el marge com nosaltres consideram", ha explicat Lluc Mir, president del gremi.

El nou traçat passarà just per on actualment es dona pas alternatiu als vehicles lleugers i, a més, s'habilitarà un espai addicional perquè hi puguin passar els dos carrils. L'espai ocupat per l'antiga carretera es convertirà en un mirador tan bon punt finalitzin les tasques de reconstrucció del mur que va provocar l'esbucament d'una part de la Ma-2130 el passat 31 de gener per unes filtracions d'aigua.

Precisament, el Departament de Territori i el Gremi de Margers de Mallorca han acordat que el mur afectat es reconstruirà amb la tècnica de pedra en sec per part de l'empresa que està fent les obres d'emergència. Garrido ha assegurat que "es tracta d'una de les carreteres que paisatgísticament tenen més valor a la serra de Tramuntana i estam dins una zona que és patrimoni mundial, i la tècnica de pedra en sec també ho és".

Nou traçat Ma-2130 entre coll de sa Batalla i el salt de la Bella Dona

Des de Territori recorden que la col·laboració amb l'entitat ha estat constant des que es va constituir el gremi. Segons Mir, "és molt necessari que hi hagi diàleg entre els professionals de la pedra i els poders públics". A més, segons expliquen des de la institució, s'estan treballant amb el gremi qüestions de normes tècniques per a futurs projectes a les carreteres de la serra de Tramuntana.

Sobre la pedra en sec i les carreteres de la Serra

En aquesta línia, el gremi ha demanat que el Consell declari Bé d'Interès Cultural (BIC) tot el conjunt de murs de la carretera entre Inca, Lluc i sa Calobra.

Un gran nombre de membres d'aquest sector professional ha visitat aquest dijous el punt esbaldregat. Asseguren que el Consell de Mallorca es disposa a recuperar-lo sense tenir en compte la tècnica primitiva amb què fou construït (1888-1893) sota la direcció de l'enginyer Eusebi Estada.

El tram de mur afectat, de 20 metres de llargària per 7 d'alçària, forma part de tot un sistema de construcció viària "que ha perdurat des de fa 125 anys", en un entorn catalogat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Aquests fonaments, segons el portaveu del gremi, haurien de conduir a una reflexió política sobre la necessitat de valorar el fet que "la solidesa i la seguretat de la carretera són empíriques".

stats