Societat 17/01/2020

Sira Veiga: “El formatge és la identitat I personalitat de Menorca”

La cuinera de Sa Pedrera d’es Pujol ha quedat segona del Premi Pastissera Revelació de Madrid Fusión

Ivan Martín
4 min
L’illa ha presentat el seu ventall de productes sota la marca ‘Made in Menorca’.

MaóSira Veiga és el nom propi que ens deixa la primera participació de Menorca a Madrid Fusión. Valenciana de naixement, gallega de sentiment i establerta a l’illa des de fa set anys, Veiga encara celebra la segona posició del Premi Pastissera Revelació 2020 del certamen gastronòmic. I ho ha aconseguit amb unes postres que són un homenatge a Menorca, amb el nom ‘Revolució del formatge’. Veiga pretenia fer un plat amb identitat i personalitat i va trobar que el formatge hi encaixava. “Volíem dur unes postres amb identitat, personalitat i vàrem pensar que el formatge hi encaixava. Es tracta de presentar l’evolució de les varietats formatgeres de manera diferenciada, des del brossat fins a l’anyenc. La presentació té un punt anàrquic”, explica.

Les postres es podran degustar aviat al restaurant on Veiga treballa des que va arribar a l’illa, Sa Pedrera d’es Pujol. La rebostera s’inicià en la cuina al restaurant Rodero de Pamplona, que té una Estrella Michelin. Reconeix que se sent “afortunada” per poder aprendre en establiments de renom i “al·lucinada” quan el jurat decidí que la seva elaboració quedava en segona posició. “Per a mi ja és un premi optar a un guardó en el qual només s’escullen sis rebosters”, ha admès. El primer premi va ser per a Alfredo Machado, del Grup El Barri de Barcelona.

De Madrid Fusión, Sira Veiga se n’emporta l’experiència i la sensació que la gastronomia menorquina continua creixent. “Cal situar la cuina i els productes illencs com un fet important, rellevant”, ha sentenciat.

L’excepcionalitat del producte

La primera participació de Menorca en la fira gastronòmica més representativa d’Espanya ha reafirmat la Fundació Foment del Turisme de Menorca (FFTM) en la seva intenció d’obrir una nova línia estratègica de promoció turística. La distinció de Sira Veiga és un clar exemple per al conseller d’Economia i Territori de Menorca, Miquel Company. “És un èxit increïble, perquè cal emfatitzar la importància que té Madrid Fusión en el context culinari. La seva feina i el seu esforç són la justa recompensa per a tots aquells que ens fan feliços darrere dels fogons. Estam orgullosos de gaudir de persones com ella i de tenir-la d’ambaixadora”, destaca.

L’illa ha presentat el seu ventall de productes sota la marca ‘Made in Menorca’. L’assistència a Madrid Fusión no és casual, sinó que forma part d’una estratègia de l’administració per guanyar en presència i donar a conèixer la diversitat dels aliments autòctons. A més, Menorca no ha anat en solitari a la capital espanyola. “El més important és que la societat menorquina ha entès que junts som més forts. La gastronomia implica tots els sectors, també el turístic, i aquesta sinergia i unió creada ens fa estar molt orgullosos i satisfets”, ha assenyalat Company.

El missatge que ha enviat Menorca ha estat ben rebut pels professionals gastronòmics que visiten la fira, les ‘primeres espases’, com diu el conseller en referència a cuiners amb reconeixements mundials en els seus respectius currículums. Que l’illa ofereixi qualitat i varietat de productes ha sorprès els que desconeixien la idiosincràsia de Menorca. “Hem causat sensació a Madrid. Estan sorpresos que a l’illa es produeixi oli, sal o safrà. No he vist cap altre expositor amb tanta diversitat de productes com el nostre”, reivindica Miquel Company.

El conseller, màxim responsable en l’àmbit polític d’impulsar el producte local, explica que ja s’estan recollint els primers resultats de l’estratègia conjunta entre institució i sector privat. “Un rellevant restaurant espanyol, referent en carns de races autòctones, vol incorporar a la seva carta la certificació de la carn vermella menorquina. És una passa fonamental”, ha remarcat.

El reclam de la gastronomia turística no és un concepte nou, però estudis recents certifiquen que hi ha un elevat percentatge de potencials visitants que es decanten per la destinació en funció de la qualitat culinària. Company ho constata: “Hi ha persones que viatgen exclusivament amb aquesta idea, però tots són possibles clients perquè berenen, dinen i sopen a Menorca. La gastronomia és patrimoni de tothom i estam orgullosos de mostrar al món el procés transformador que hem duit a terme”.

Fira Arrels

La programació d’esdeveniments no finalitza amb Madrid Fusión ni amb l’entrega oficial del reconeixement com a Regió Gastronòmica Europea 2022. La institució organitzarà el 4 i el 5 d’abril la Fira Arrels, el certamen que reuneix la majoria dels productors menorquins, un escenari ideal perquè hi presentin les darreres novetats. Seran dos dies plens d’activitats amb conferències, demostracions en viu, tallers degustació i cuina.

La fira mantindrà l’objectiu que en va impulsar el naixement i treballarà de nou per brindar al sector un espai que, a més de posar en valor el producte menorquí i la tradició gastronòmica, permeti establir sinergies entre productors i cuiners, i que també suposi una oportunitat per a la dinamització econòmica, el desenvolupament sostenible de l’illa i la seva projecció exterior com a destinació. Els visitants podran comprar directament als productors, a banda de conèixer de primera mà el procés d’elaboració. Es repetiran activitats com l’Aula Cuina, per on passaran prestigiosos cuiners locals i de l’exterior; l’Aula Tast, on tindran lloc les degustacions, xerrades i maridatges, i també l’Aula Infantil, espai dedicat als més petits per aprendre a executar receptes de cuina.

L’any passat hi varen assistir un total de 4.500 persones i es varen vendre més de 25.000 tiquets de degustació, un 20% més que l’any anterior. El repte és superar els 43 expositors de la tercera edició.

stats