Tendèndies
Societat 18/10/2022

#Elcarretnoestàmort: Com els joves han descobert la fotografia analògica

Vint anys després de l'arribada de les càmeres digitals, la fotografia analògica viu un boom gràcies a les generacions més joves

Laura Minguella
5 min
Negatius assecant-se després de ser revelats.

BarcelonaFa un parell d'anys, fent endreça al menjador, va trobar la càmera que els seus pares van comprar abans que nasqués: una Olympus XA de l'any 2000. L'aparell encara duia un carret mig buit i va decidir acabar-lo d'omplir retratant la quotidianitat del confinament. Tan bon punt va poder, va portar-lo a revelar. "Va ser aleshores, entre fotografies de les vacances familiars del 2009, del Nadal del mateix any i de les que vaig fer a casa durant el confinament, que va néixer el meu interès per la fotografia analògica" explica l'Iria, estudiant de comunicació de 22 anys. Com ella, són molts els joves que han trobat en l'analògic una nova manera d'entendre i gaudir de la fotografia, cosa que ha fet que, dues dècades després de caure en desús, el format visqui ara un dels seus millors moments.

Carrets i càmeres de la botiga Revelab.

Un dels fets que demostren la revifada és que actualment hi ha 20 festivals de fotografia analògica arreu del món. El primer va ser el Revela'T, que va néixer fa 10 anys arran de l'èxit d'unes jornades de fotografia analògica celebrades a Vilassar de Dalt. "Quan vam començar no hi havia cap altre festival dedicat només a l'analògic. A Londres n'hi havia un, però va plegar aquell mateix any, i a Romania n'hi havia un altre, ja desaparegut, que tractava també altres temes com la música o el cinema", exposa Pep Mínguez, director del Revela'T. El certamen ha anat guanyat adeptes al llarg dels anys, s'ha convertit en el més important del món i és l'eix central de la xarxa internacional de festivals de fotografia analògica. De fet, molts dels festivals de fotografia analògica d'avui dia van gestar-se a Vilassar: "Volien endur-se l'esperit del Revela'T al seu lloc d'origen. La fotografia analògica està experimentant una considerable revifada", remarca Mínguez.

#FilmIsNotDead

Igual que els festivals de fotografia analògica s'han multiplicat amb el temps, també ho han fet els joves interessats en aquest tipus de fotografia. El mateix Mínguez assegura que, actualment, la base de l'analògic és el públic jove: "Els darrers anys hem notat que hi ha moltíssima gent jove interessada, sobretot entre 25 i 35 anys, tot i que últimament també n'hi ha molta de menys de 20".

Un recull de fotografies analògiques.

Xarxes socials com Instagram i TikTok s'han convertit en testimonis privilegiats d'aquest interès creixent del jovent per la fotografia analògica. A Instagram, són molts els usuaris que comparteixen les seves fotos analògiques identificant-les amb els hashtags #35mm, relatiu al tipus de pel·lícula més habitual, i #filmisnotdead, que es pot traduir com "el carret no està mort". D'altra banda, a TikTok molts usuaris comparteixen vídeos amb consells i recomanacions per iniciar-se en l'analògic, expliquen experiències pròpies amb càmeres i carrets diferents i mostren les seves fotografies, tot plegat fent servir el llenguatge propi de la plataforma i adaptant-se a les seves dinàmiques.

És gràcies a la presència de l'analògic a les xarxes socials que joves com el Marc, de 19 anys, decideixen fer el pas i comprar-se una càmera per començar a experimentar: "M'agradava molt l'estètica de les fotos analògiques que la gent penjava a Instagram, tenien alguna cosa diferent, i algun cop vaig posar filtres a fotos fetes amb el mòbil perquè semblessin analògiques, però no era el mateix. Vaig comprar en un flea market una càmera analògica de segona mà i des d'aleshores fent fotos amb aquesta càmera". El Marc explica que una de les coses que més li agraden d'aquest tipus de fotografia és que "xoca amb la immediatesa de les xarxes socials i permet gaudir de tot el procés de captació de la imatge d'una forma molt més pausada".

Els atractius de l'analògic

Sobre la popularitat de l'analògic entre els joves, Mínguez remarca que "la seva època pròpia no ha estat l’analògic i, per tant, no tenen res de nostàlgia. Ells han nascut amb el digital i tenen ganes d'experimentar amb aquest tipus de fotografia per descobrir què els pot aportar". En la mateixa línia, Núria Luque, cofundadora de la botiga de fotografia Revelab, afirma que "cada cop arriben més joves amb càmeres antigues rescatades perquè tenen ganes de començar a experimentar amb aquest tipus de fotografia. Crec que aquesta és la manera en què la majoria de la gent connecta amb la fotografia analògica: recuperant una càmera de pares, avis, tiets…". Adrián Romero, l'altre fundador de Revelab, afegeix que durant el confinament van notar un gran increment de consultes de joves que recuperaven càmeres antigues i volien començar a disparar i que, igual que molta gent va començar a pintar, a cuinar o a cosir, altres van descobrir la fotografia analògica. És el cas de l'Iria, que diu que el que més li agrada d'aquest tipus de fotografia és l'estètica del resultat final. "Tot i això, el que realment m’atrapa és la proximitat amb el procés de captació de la imatge, és a dir, el procés de capturar una imatge, un moment concret en un indret determinat", afegeix.

La Mireia, de 22 anys, assenyala que una de les coses que més li agraden de disparar en analògic és el moment de recollir les fotos revelades: "Sempre fa il·lusió perquè no recordes què havies fet amb aquell carret, i quan veus les fotos que han sortit rememores els moments on les vas fer. Sempre és una sorpresa descobrir què havies capturat." Aquest és, juntament amb el fet de tenir un nombre de fotografies limitat, un dels grans al·licients de la fotografia analògica, ja que són aspectes que la fotografia digital no té. "Si vas amb una càmera digital o amb el mòbil dispares sense pensar si aquella foto quedarà bé o no. Com que en l’analògic hi ha un límit de fotos, et fixes molt més en com dispares, on dispares i en si el que estàs veient t’agrada o no. Això fa que la fotografia analògica sigui molt més especial que la digital", comenta.

Tot plegat fa que molts joves vegin les fotografies analògiques com un record especial: "La nostra generació hem crescut amb la foto com a cosa quotidiana i és per això que ja no té gaire significat: en fem tantes i en tenim tantes que costa molt trobar res especial. En canvi, les analògiques són un record molt més compacte, és com tenir un tresoret, i li dones un valor molt més elevat que a la fotografia digital", explica la Maria, de 23 anys. I és que, a diferència de les digitals, que viuen emmagatzemades entre píxels, les fotos analògiques guanyen valor al tenir-les impreses i poder-les guardar, classificar i tornar a veure, de manera que es converteixen en un record físic molt valuós.

La revifada de l'analògic no és només cosa d'aficionats perquè professionalment cada cop més marques aposten per fer servir aquest tipus de fotografia per a les seves campanyes. Així ho certifiquen a Revelab, on fa anys que treballen amb marques, especialment del sector de la moda: "En una setmana, ens poden entrar perfectament dos o tres encàrrecs de grans marques –com ara Inditex– que volen fer un catàleg o una producció editorial en analògic. Fins i tot a la fotografia de concerts la demanda de fotos analògiques és cada cop més gran".

L'interès per l'analògic fora de la fotografia també està guanyant rellevància. És el cas del cinema i els videoclips rodats en 35 mm i en trobem exemples a la segona temporada de la sèrie d'HBO Euphoria, la pel·lícula de Wes Anderson The French dispatch o el videoclip de la que ha estat la cançó de l'estiu: Despechá, de Rosalía.

stats