L'educació holística reuneix 500 professors a Pollença

César Bona i Ángeles Caso han estat dos dels ponents d'aquest diumenge a la Trobada Internacional Terra, Ànima i Societat

La XIV edició de la Trobada Internacional Terra, Ànima i Societat, organitzada per la Fundació Educació per la Vida, ha proposat a Pollença durant aquest cap de setmana diverses idees, diàlegs amb els joves i iniciatives de models educatius eficients dins i fora de les Illes Balears, orientats cap a l'educació holística i integradora d'alumnes, famílies i professors. Els mestres Satish Kumar, Joan Buades i César Bona; l'agricultor tailandès Joan Jandai; Úrsula Arrom, de Projecte Home, i l'escriptora i periodista Ángeles Caso han estat alguns dels ponents de la jornada d'aquest diumenge. Tots ells han coincidit a ressaltar la necessitat d'innovar, fomentar més la creativitat, la integració de gènere i la congruència entre allò que es vol ensenyar i el que s'aprèn.

El conegut professor César Bona ha destacat que està creixent el percentatge d'estrès dels joves a les escoles i que entre el 10% i el 25% dels alumnes pateix 'burnout'. Bona ha parlat de la necessitat de canviar les percepcions del món. "Som iguals i diferents a la vegada. Ser diferent és un valor, no un inconvenient".

Segons l'escriptor, professor i investigador Joan Buades, passam per una crisi mundial silenciosa en matèria d'educació. Buades defensa la creació d'escoles vives "on els alumnes puguin treure les seves habilitats i aptituds en un ambient fraternal i pacífic".

Úrsula Arrom, de Projecte Home Balears, ha exposat l'increment de programes especialitzats per ajudar diferents col·lectius socials a alliberar-se de les dependències i s'ha referit a les recents addiccions que genera l'ús excessiu de les tecnologies.

Per part seva, l'educador pacifista i editor Satish Kumar ha destacat "la importància i urgència d'educar per ser una persona íntegra". Kumar ha convidat el Govern balear a ser més flexible amb el currículum educatiu i a donar més llibertat als professors per fomentar la imaginació i crear nous líders.

Per Jon Jandai, "l'educació no és aprendre informació de memòria, sinó que es tracta de fomentar la comprensió, imaginació i creativitat".

L'escriptora Ángeles Caso ha subratllat la necessitat de rescatar i integrar el gènere femení en els llibres de text, que només inclouen un 7,5% de noms d'autores femenines. Caso ha escrit 'Las olvidadas', que tracta sobre la història de grans escriptores, pintores, professores i escultores que han estat esborrades de la història.

Un any més, en les jornades hi han participat uns 500 professors. Dissabte es va projectar el documental de la Tekos School, una escola holística situada a la costa russa de la mar Morta. Els assistents també varen poder ballar al ritme del DJ llewelyn i Wake Up Dance, a més de fer preguntes als ponents i conèixer nous projectes educatius alternatius a Mallorca.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 14/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF