VINYÒVOL
Societat 07/07/2018

Neix un digital sobre els vins de les Balears

Vi recomanat: Turó de les Abelles 2015, Finca Viladallops (massís del Garraf)

Andreu Majoral
4 min
Presentació de la nova publicació sobre el sector vitivinícola Balears Vadevi el dilluns dia 2 de juliol al Gran Hotel de Palma.

EnòlegRecord, amb certa enyorança, com ara fa tres anys em varen proposar escriure un article cada diumenge per donar a conèixer tot allò que consideràs interessant del món del vi en aquest estimat diari. Després de l’agradable sorpresa de l’oferiment varen aparèixer la inquietud i el dubte si les quimeres vitivinícoles tindrien prou suc per redactar un escrit cada setmana, però, sobretot, si les històries que surten d’una botella de vi generarien interès en la gent que gaudeix de beure i xerrar al voltant d’una bona taula parada. El sector està en fort creixement i segur que hi haurà una part de lectors interessats a descobrir aquest univers. Més o menys, aquesta fou la resposta del periodista culpable de l’aparició del vinyòvol escriptor -moltes gràcies, Quim.

Dilluns 2 de juliol es presentà al Gran Hotel de Palma una nova publicació que neix a casa nostra per informar diàriament sobre el sector vitivinícola de les nostres illes. Es diu Balears Vadevi i es tracta d’un nou diari digital que vol mostrar, informar i donar a conèixer els vins que es fan a casa nostra al públic que viu, treballa o passa una temporada a les Illes. El digital serà en llengua catalana, amb la traducció d’alguns reportatges a l’anglès i l’alemany per als estrangers que gaudeixen dels nostres productes. La idea sorgeix de la periodista campanera Margalida Ripoll, que ha aconseguit convèncer el grup que edita el digital El Món i també tres periodistes de diverses illes per embarcar-se en un projecte ben interessant, en un moment en què les aventures periodístiques són d’alt risc. Coneix bé el camp que trepitja ja que és la directora del diari digital més influent de vins catalans, Vadevi.cat, que ben aviat celebrarà els seus primers deu anys de vida. Un dels grans èxits d’aquest digital és el dels premis Vinaris, un concurs en què es reconeixen els millors vins catalans amb una cerimònia retransmesa per la televisió pública i amb un plantejament de gala cinematogràfica que aconsegueix que els vins es botin els intermediaris i els típics prescriptors per anar directament a la pantalla dels consumidors. Coneixent el caràcter illenc, se’m fa difícil veure uns premis Vinaris nostrats -ja hem tingut alguna iniciativa d’aquest estil i no ha passat de la segona edició-, però podria ser realitat si fan un digital de qualitat, amb rigorosa i interessant informació però, sobretot, si aconsegueixen que bona part del sector passi de mirar aquests projectes amb certa fredor a considerar que formen part del seu ecosistema i que se’ls senti seus -per cert, a l’acte de presentació, el director general d’Agricultura, Mateu Ginard, aportà unes dades ben significatives: explicà que actualment hi ha 2.295 hectàrees de vinya plantada però es preveu un augment de 500 hectàrees d’aquí a pocs anys. En poques paraules, el globus continua inflant-se.

Mentre es tanquen capçaleres de paper, sobretot les revistes especialitzades que inundaven els quioscs, apareixen iniciatives digitals que informen de manera immediata del que passa en cada moment, una espècie de ràdio escrita connectada directament a una població cada dia més pendent dels dispositius tecnològics i de les xarxes socials. El sector digital avança com una piconadora i totes les empreses fan mans i mànigues per posar-se al dia. Un bon exemple d’això és l’augment de les vendes de vi en línia. Les dades elaborades pel Ministeri d’Agricultura ens indiquen que a l’estat espanyol només un 1.1% de les vendes es fa a través d’internet, però a llocs com França o Gran Bretanya ja és un 10%. Aquesta manera de comprar augmenta i cada vegada trobam més pàgines web de cellers amb possibilitat de comprar directament i moltes empreses especialitzades en aquest tipus de negoci que comencen a tenir uns notables beneficis. Les tendes en línia s’adapten molt bé al nou consumidor; des de casa, sense haver de botar del sofà, pots trobar qualsevol vi del mon: la targeta del banc, un sol clic, esperar màxim una setmana i voilà, t’arriba el vi a casa. Tot són facilitats i és bona manera de comprar vins que no es distribueixen a casa nostra. En definitiva, la societat 3.0 avança sense pietat.

Vi recomanat: Turó de les Abelles 2015, Finca Viladallops (massís del Garraf)

Aquest celler és un bon exemple del camí que pren una part important del sector: apostar per la qualitat, per les varietats locals, per l’agricultura ecològica, per obrir les portes de l’enoturisme de bat a bat perquè la gent gaudeixi d’un grapat d’experiències i també de la possibilitat de passar les vacances a la masia, el nou turisme rural. Aquest vi obtingué el Gran Vinari d’Or de l’edició dels premis Vinari 2017. L’obtingué l’anyada 2013, i avui us propòs aquest del 2015, una fantàstica combinació de garnatxa i syrah que s’ha de gaudir amb plats una mica contundents. Mores i groselles madures amb sensacions d’espècies amb xocolata. En boca és corpulent i té una frescor de fruites molt agradable per passar una nit d’estiu a la fresca.

stats