EIVISSA
Societat 19/06/2013

El dic de Botafoc rebrà trànsit comercial

Els vaixells de mercaderia i de càrrega mixta embarcaran al nou moll a partir del juliol

David Ventura
2 min

Eivissa.A poc a poc, el nou port d'Eivissa comença a moure les peces del seu tetris particular per iniciar el procés de reubicació de serveis que van acordar els consells insulars d'Eivissa i Formentera, l'Ajuntament de Vila, associacions empresarials i de veïns i l'Autoritat Portuària de Balears (APB). Així, l'APB ha anunciat que el proper 1 de juliol el moll de Botafoc s'estrenarà com a espai per al trànsit de mercaderies i, d'aquesta manera, alliberarà de circulació la dàrsena de Llevant.

El nou moll de Botafoc disposa d'una superfície de 65.000 metres quadrats guanyats a la mar, i inclou dos molls transversals de 220 metres de llargària que estan adaptats tant al trànsit de passatgers de línia regular com de mercaderia rodada. D'aquesta manera, es permet traslladar la càrrega rodada -una operació particularment sorollosa- en una àrea allunyada del centre urbà de Vila, tal com havien reclamat els veïns.

A l'àrea guanyada a la mar s'edificarà una nova estació marítima, tot i que, de moment, el passatge serà atès en una estació provisional. A més, disposarà d'una zona d'aparcament per a turismes i autocars, i s'hi instal·larà una parada de taxis i una d'autobusos.

Les obres dels nous molls de Botafoc van finalitzar fa set mesos, però encara no havien pogut començar a funcionar al 100% de la seva capacitat. Aquesta infraestructura va disposar d'un pressupost de sortida 67 milions d'euros, i les obres van ser adjudicades a una unió temporal d'empreses constituïda per Ferrovial, Agromán SA, Construcciones y Estudios, i Construcciones Llull Sastre.

Vaixells de luxe

El gran beneficiat d'aquesta reubicació de trànsit comercial és la dàrsena de Llevant, la zona situada just davant del barri de la Marina, entre l'estació marítima i el mur, i que veurà com aquesta àrea s'allibera del trànsit de mercaderies i es concentra en els amarraments de iots de gran eslora, una de les demandes més importants que té Eivissa pel que fa a l'activitat nàutica. L'objectiu és atreure en aquest moll usuaris de gran poder adquisitiu perquè revitalitzin els comerços del port Vell i la Marina.

Recordem que la solució de consens que es va pactar per a la reorganització del port d'Eivissa va determinar que els vaixells que només transporten passatgers desembarcarien al moll Vell, davant del monument als Corsaris, mentre que els de mercaderies i els de càrrega mixta ho faran en el dic de Botafoc. D'aquesta manera es donava satisfacció a la històrica reivindicació de veïns i comerciants de la Marina, que reclamaven la fi del col·lapse de trànsit en aquest coll d'ampolla i reivindicaven l'adaptació per a vianants del port històric.

El trànsit marítim entre Eivissa i Formentera, a més, es concentrarà al moll nord, a mitjan camí entre el moll Vell i Botafoc.

L'ampliació del port d'Eivissa, amb la construcció del moll de Botafoc, va ser molt polèmica pel seu impacte.

stats