Societat 01/06/2018

Els detractors confien que l’aparcament no es farà

Els preocupa el seu impacte patrimonial i visual

A.r.s.
3 min
L’edifici de la Llotja és considerat un dels més importants de l’arquitectura gòtica de Palma.

PalmaEl Grup d’Opinió d’Arquitectes, ARCA, Palma Segle XXI, Joves Arquitectes i el Col·legi d’Arquitectes s’han posicionat en contra de l’aparcament del passeig de Sagrera de Palma. Adverteixen de l’impacte territorial i urbanístic que en causaria la construcció. Les entitats han firmat un manifest en què declaren la seva oposició al projecte.

Entre els arguments que aporten destaca, per una banda, la qüestió de la mobilitat. Asseguren que l’obertura d’un nou aparcament provocaria un efecte crida i incrementaria el trànsit rodat, agreujant encara més la saturació de vehicles al centre.

El GOB comparteix la mateixa opinió i assegura que aquest tipus d’iniciatives van en contra de tots els criteris de la mobilitat sostenible. El grup afirma que la solució és la creació d’aparcaments dissuasius situats a l’entrada de la ciutat i connectats per línies de transport públic.

D’altra banda, els sotasignants del manifest assenyalen també que és una contradicció que Cort promogui projectes per reduir el trànsit del passeig Marítim passant de tres a dos carrils i, alhora, aprovi la construcció d’aquest pàrquing . Per això, ARCA ha demanat a la regidoria de Mobilitat un informe que justifiqui la necessitat i avaluï l’impacte d’aquest aparcament. Fins avui, però, encara no han obtingut cap resposta.

Una altra de les raons per les quals consideren inoportú aquest pàrquing és l’impacte ambiental i paisatgístic. La seva construcció suposaria haver d’arrabassar tots els arbres que creixen actualment al passeig. Entre aquests arbres hi ha els plataners de la zona de la Llotja, que fan ombra als pescadors que reparen les xarxes, les palmeres de l’escala Reial o el pins del passeig.

A més, assenyalen l’impacte visual que suposen la construcció de les rampes d’accés amb els seus respectius carrils d’aproximació (dos d’accés i dos de sortida), les escales i ascensors i les instal·lacions de ventilació.

D’altra banda, per aquesta zona hi trancorria antigament el torrent de la Riera. Això implica que les aigües subterrànies tenen tendència a circular-hi. La construcció de barreres, doncs, bloquejaria el moviment d’aquestes aigües cap a la mar, cosa que podria afectar les bases de l’edifici gòtic de la Llotja. De fet, des de la construcció de l’aparcament de l’avinguda d’Antoni Maura, ja són diversos els locals que s’han queixat d’humitats a les parets dels soterranis que abans no hi eren.

Els tremolors que provocaria l’obra també podrien acabar afectant el mateix edifici de la Llotja, un dels edificis gòtics més emblemàtics de Palma, protegit per una figura de Bé d’Interès Cultural.

En aquest sentit, falta saber si Patrimoni podrà dir-hi la seva. De moment, des de la Direcció insular de Cultura expliquen que no sabien res de les intencions de l’Autoritat Portuària. Asseguren que a partir de dilluns de la setmana que ve podran fer-ne alguna valoració.

El problema és que la figura BIC de la Llotja no protegeix l’edifici emblemàtic d’aquesta obra perquè l’edifici no està delimitat. Tot i que l’aparcament estigui situat a 40 metres de la Llotja, això no impediria envestir les obres.

Un altre dels elements que també podrien veure’s afectats per les obres és l’escala Reial, per la qual s’accedeix a la mar.

Al llarg de les properes setmanes s’haurà de veure quins moviments es fan des de les institucions, si continuen donant-hi suport o s’ho repensen.

stats