El Govern i els empresaris critiquen Aena per tancar les portes a la cogestió de Son Sant Joan

El president de l'entitat va negar a Palma la possibilitat de privatització o de donar veu a les comunitats autònomes en la seva administració 

El Govern, els empresaris i la societat civil s'han manifestat aquest dijous en contra de les declaracions del president d' Aena , Maurici  Lucena , fetes a Palma, amb les quals va tancar la porta a la possibilitat d'obrir aquesta entitat a la participació privada o a la cogestió pública dels aeroports. Segons  Lucena, no s'entrarà en aquest debat perquè hi ha un argument de pes a l'hora de mantenir el model actual: l'eficiència.

La vicepresidenta del Govern en funcions, Bel Busquets, s'ha mostrat en contra d'aquest plantejament, assegurant que "només una administració propera pot fer una planificació que  tingui  en compte la realitat de les Illes i que conegui les necessitats socials i les conseqüències mediambientals, és a dir, que  tingui  en compte quelcom més que els resultats econòmics. Per això, la cogestió aeroportuària és una reivindicació històrica a les Balears".

Segons Busquets, "l'augment de la quantitat de vols no és responsable ni sostenible per a les Balears. Les Illes haurien de poder decidir sobre programació de vols, capacitat de passatgers, gestió de pistes i terminals i infraestructures".

De la mateixa manera es manifesten des de la patronal  PIMEM . "L'aeroport de Palma és la nostra principal via de comunicació amb l'exterior, és pura coherència poder entrar en la gestió", explica el gerent de l'entitat,  Marcos   Cañabate . Per això encara confien que el Govern de les Illes Balears aconsegueixi aquesta cogestió aeroportuària i que es creï un consell assessor amb agents socials i econòmics.

"És inconcebible l'hermetisme d' Aena  amb Son Sant Joan. És inconcebible que sistema tarifari de l'aparcament, és inconcebible que sigui un centre comercial de pas obligatori, és inconcebible que els residents hàgim de pagar taxes aeroportuàries", assenyala Cañabate .

Per la seva banda, Miquel Rosselló, portaveu de la plataforma Per un Bon Finançament, que reuneix una dotzena d'entitats ciutadanes a les Illes, destaca que "els responsables d' AENA , primer de tot, haurien de ser sensibles amb els problemes i les necessitats de la població del territori on els aeroports, només comptant Palma i Eivissa, són proporcionalment els qui més aporten a les arques de l'Estat, més del triple del que rebem en concepte de descompte de resident".

També comenta que  Aena  "hauria de ser respectuosa amb la legalitat i tenir en compte que l'article 32.15 de l'Estatut diu que els ports i aeroports han de poder ser  cogestionats  amb les institucions d'aquí". Segons Rosselló, s'ha de passar d'una visió de negoci a una visió de servei públic, acompanyada de transparència.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF