Societat 18/07/2018

Els creuers no contaminen més que la ciutat, segons Ports

Un estudi de la UIB conclou que l'activitat del port de Palma no explica els nivells de renou i partícules en l’aire

Blanca Garau
1 min
L'UIB assegura que el port de Palma manté una mitjana diària de contaminació dins els límits permesos

PalmaL'Autoritat Portuària de les Balears, APB, i la UIB han presentat les primeres conclusions del projecte SmartSensPort-Palma, que assegura que els creuers i l'activitat del port de Palma en general no contaminen més que la mateixa ciutat. Ho han explicat aquest dimecres el vicerector d'Innovació i Relacions Institucionals de la UIB, Jordi Llabrés, i el president de l'APB, Joan Gual de Torrella, i, amb ells, una part de l'equip multidisciplinari d'investigadors.

SmartSensPort-Palma és una xarxa de sensors intel·ligents de baix cost que s'estendrà a la resta dels ports que gestiona, ja que està dissenyada per integrar-se en l'actual xarxa d'estacions atmosfèriques i de mesura de qualitat de l'aire d'altres institucions. El cost de la xarxa és de 44.925 euros, quan les estacions costen cinc vegades més.

L'informe recull que la franja horària de màxima activitat al port és entre les 6 i les 11 h, i els dies de major activitat són dissabte i dimarts. Segons el tipus de vaixell, el grup més nombrós és el de ferris, tant pel que fa al número total d'embarcacions com pel que fa a la quantitat d'hores que resten atracats al port. Entre l'1 de setembre del 2017 i el 30 de juny del 2018 han atracat al port de Palma 2.750 vaixells, 435 dels quals han estat creuers (un 15'8% del total). Així, els creuers representen un 25% del total; els ferris, un 44% i altres tipus d'embarcacions, un 31%.

Per tant, l'evolució de partícules a l'aire i del renou presenten un increment de dia i un descens de nit, de manera que no coincideixen amb la major activitat del port i, per això, no s'ha detectat cap connexió clara entre l'activitat portuària i les dades de contaminació ambiental recollides.

stats