Els creuers cremen atracats a Palma quasi el mateix fuel a l'any que l'abocat pel 'Prestige', segons Terraferida

L'entitat estima que durant el 2018 varen consumir durant la seva estada al port 63.369 tones de combustible i varen generar 202.310 tones de CO2

Els creuers arribats a Palma el 2018 haurien cremat fins a 63.369 tones de fueloil durant el seu amarrament al port, "un consum de combustible que evidencia la dimensió de la contaminació que generen així com el seu impacte sobre la salut pública", segons explica en una nota de premsa l'entitat ecologista Terraferida.

Un estudi elaborat per aquest grup destaca que la quantitat cremada s'apropa a les 70.000 tones abocades pel Prestige a la mar el 2002. Amb aquest combustible es calcula que gairebé 20.000 cotxes podrien fer la volta a la terra.

La recerca s’ha centrat en la recopilació i anàlisi de les dades relatives al nombre de visites dels creuers a Palma publicades a la web de Ports de Balears. "Les dades mostren com Palma va rebre 591 visites al llarg de 267 dies, que suposaren un total de 8.464 hores de funcionament dels motors a port. Més del 70% dels dies del 2018 hi hagué com a mínim un creuer al port. Concretament,  durant 96 dies sols hi hagué un creuer, durant 74 dies en coincidiren dos, durant 55 dies, tres, i durant 29 dies, quatre", destaca la nota.

Els dies amb més afluència foren el 24 i el 28 d’abril, el 15 de maig, el 28 de juny, el 28 de juliol, el 18 i el 22 de setembre i els dies 9, 13, 16, 27 i 28 d’octubre, amb cinc creuers cada. L’1 de maig arribaren a coincidir-ne sis. L’estada mitjana dels creuers al port va ser de 16 hores i 45 minuts.

Tenint present que no apaguen mai els motors, atès que han d’alimentar el seu sistema contínuament, i que a port funcionen al voltant del 75% de la seva potència màxima, els creuers atracats al port de Palma el 2018 varen abocar a l’atmosfera 202.310 tones de CO2, 5.562 tones d’òxids de nitrogen (NOx) i 3.436 tones de diòxid de sofre (SO2). A més de partícules de deu micres, monòxid de carboni, hidrocarburs no cremats i poliaromàtics.

El 2018 els creuers emeteren 6,3 i 2,3 vegades més partícules (PM10) i més òxids de nitrogen (NOx), respectivament, que la central del Murterar, mentre que quasi n’igualaren l’emissió de diòxid de sofre (SO2) i emeteren fins al 10% de tones de CO2 que emet la central.

"Les partícules PM10, amb una mida d'entre 2,5 i 10 μm, són altament perjudicials per a la salut humana, ja que augmenten el risc de patir malalties respiratòries i oncològiques. Per altra banda, els òxids de nitrogen també tenen múltiples efectes negatius sobre el medi ambient, com la contribució a l’escalfament global, la formació de pluja àcida, la destrucció de la capa d’ozó i la formació de boirum i d’altres contaminants atmosfèrics", destaca la nota.

Tributen a paradisos fiscals

Terraferida també ha tingut accés a les dades relatives als països de les banderes usades
pels creuers al port de Palma, un total de 14: Itàlia, Malta, Panamà, les illes Marshall, les Bahames, Noruega, les Bermudes, França, Luxemburg, Saint Vicent i les Granadines, Bahrain, Holanda i el Regne Unit. Com a mínim, el 65% de les visites es fan amb banderes de paradisos fiscals, un percentatge que se situaria en el 99% si s'acabàs confirmant que les banderes italianes corresponen a Trieste (zona franca comparable a un paradís fiscal dins Itàlia). La volatilitat de les banderes usades és enorme. Per exemple, el 2018 el 'Costa Diadema' visità Palma 48 vegades i va utilitzar set banderes diferents, mentre que l’'Aidaprima' hi feu 30 visites i n’usà fins a sis de distintes. 

Per tot això, des de Terraferida es demana, entre altres mesures, "reduir el turisme de creuers, assegurant que en cap moment n’hi hagi més d’un a port i millorar els sistemes de control i monitoratge de les concentracions de gasos i partícules contaminants al port i altres indrets de Palma".

EDICIÓ PAPER 09/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF