El coronavirus dispara la demanda de producte local a Menorca

Les cooperatives de proximitat multipliquen per cinc l’activitat amb el servei a domicili

La crisi sanitària provocada pel covid-19 no només duu males notícies, per a alguns s’ha convertit en una oportunitat, que estan aprofitant. El supermercat de la Cooperativa Sant Crispin, a Menorca, amb dos establiments a Alaior i un al Migjorn, han vist com la seva facturació ha crescut el mes de març un 64% respecte del mateix període de l’any passat. Són temps de confinament, de quedar-se a casa i, per tant, fer tots els àpats a la llar. Aquest increment només és comparable per volum de vendes a un mes de juny o juliol en plena temporada alta. A banda del creixement de clients en botiga, també ha pujat el servei online, amb un increment del 1.500% respecte del març del 2019, i amb pics de 100 compres diàries a la web.

El servei, evidentment, s’ha vist reforçat amb tres vehicles al carrer, la contractació de més personal i la dedicació d’una trentena de treballadors a tots els establiments. Per evitar un col·lapse en el repartiment de la compra a domicili, que en determinats moments ha esdevingut inassumible, han pres la decisió de limitar el servei a quatre dels vuit municipis de Menorca, a excepció d’aquells socis de la cooperativa que visquin en altres poblacions. El president de la Cooperativa, Joan Camps, valora satisfactòriament l’activitat en temps de dificultat: “Crec que aquesta crisi ens ha fet reconnectar amb els nostres orígens, som una cooperativa que va néixer en temps de postguerra per ajudar la població, i estic segur que moltes persones s’han adonat ara del privilegi que suposa poder tenir un comerç local obert a prop de casa”.

Com a supermercat especialitzat en productes frescos i de quilòmetre zero, també va posar-se des del primer moment en contacte amb la xarxa de productors d’Agroxerxa, per ajudar-los a vendre excedents que poguessin tenir arran de l’aturada de la demanda de restauració.

D’altra banda, tenir més volum de feina no significa rendibilitat. Aquest és el cas de la Cooperativa del Camp de Menorca, que també s’ha vist sobrepassada per l’allau de comandes online. Amb seu a Alaior, l’objectiu és fidelitzar la clientela. Des de l’inici del coronavirus donen resposta a una mitjana d’unes 40 demandes diàries, que inclouen una cinquantena de referències de productes diversos. Volen continuar sent una empresa de “perfil baix”, no són especialistes en el sector i tenen clar que el seu compromís és amb la societat i un deure en el cas dels associats. El seu director comercial, Tolo Mercadal, explica que van posar en marxa el servei a domicili per readaptar-se a la nova situació: “Servim producte local com fruita, verdura, carn, lactis, embotits i productes de primera necessitat. Hi ha molta gent en risc, persones grans, en condicions precàries o de vulnerabilitat que no pot sortir de casa. La nostra acció no solament té un component econòmic, sinó que el repte és fer-ho d’acord amb uns valors socials”.

El servei de la Cooperativa del Camp està tenint una gran acceptació. Els impulsors reconeixen que els ha agafat per sorpresa i que no estaven preparats perquè no tenen la infraestructura necessària, però Mercadal ressalta el missatge que deixa l’efecte coronavirus: “La lectura que en feim i la gran lliçó que ens està donant el món és que cal anar cap a l’autosuficiència i la sobirania alimentària i protegir el territori i la gent que hi fa feina”.

El responsable comercial de la Cooperativa del Camp confirma que, a diferència d’altres distribuïdors, el servei no deixa els beneficis esperats. “Feim una acció cooperativa social, econòmicament ens costarà doblers perquè deixa uns marges mínims, però sembla que tens molta feina. Estam acostumats a abastir hotels i restaurants, el perjudici serà molt gros”, assenyala.

El formatge de Menorca

Un dels productes locals amb més recorregut és el formatge, que, sota el segell de la Denominació d’Origen Mahón-Menorca, ha disminuït les vendes un 0,2% en comparació amb el 2018. Tot i el retrocés, les dades són positives perquè la política d’aranzels de l’administració Trump ha provocat una caiguda de vendes d’uns 22.115 quilos, compensada per l’augment a Catalunya i la resta de la Península.

Ara, amb la incertesa causada per la crisi sanitària, el president del Consell Regulador de la DO Mahón-Menorca, Bosco Triay, demana al Consell i el Govern balear que comencin a treballar en una línia d’ajudes destinada al camp i, de retruc, al formatge. “Les vendes s’estan mig aturant i com que no sabem quan començarà la temporada turística, un període durant el qual doblam les vendes a Menorca, Mallorca i Eivissa, caldrà ser previsors i minimitzar l’impacte econòmic que provocarà el coronavirus a tot el sector agrari”, ha assenyalat.

Així, la més que previsible caiguda del formatge menorquí comportarà canvis a la cadena productiva de l’aliment. De fet, Triay assegura que el camí és treure més llet líquida: “L’aturada de vendes deixarà un estoc molt rellevant a tots els productors, perquè les vaques continuen fent llet, i el 60% d’aquesta s’empra per fer formatge. El futur depèn d’enviar-la líquida a la Península, però necessitam ajudes de transport per donar-li sortida”. Les 48 formatgeries inscrites a la DO van comercialitzar un total de 2.513 tones de formatge de les 3.160 produïdes. El volum de facturació generat s’eleva a 16 milions d’euros. Els Estats Units continuen com a principal mercat exportador, amb un 54,7% de les vendes, seguits d’Alemanya i la República Dominicana.

EDICIÓ PAPER 30/05/2020

Consultar aquesta edició en PDF