PANDÈMIA
Societat 25/04/2020

Controls de temperatura i habitacions d’aïllament: el futur que plana sobre els hotels

Experts ja treballen en diversos escenaris per planificar les mesures que haurien de prendre els establiments turístics quan reobrin

Catalina Riera
3 min
850 hotels de Mallorca tanquen pel coronavirus

PalmaLa crisi del coronavirus fa que les empreses, i més les del sector turístic, visquin en una situació d’incertesa constant. No saben quan podran tornar a obrir i tampoc coneixen els protocols de salut específics que hauran d’aplicar quan ho puguin fer. Molts empresaris donen per fet que les mesures de seguretat seran més estrictes i que els treballadors hauran de portar mascareta, respectar la distància de seguretat i desinfectar-se les mans constantment. Però els experts estudien ara com garantir la seguretat dels clients i saben que als hotels no els queda cap altra opció que adaptar-se a la situació, o tancar del tot.

La companyia internacional HS Consulting treballa amb més de 400 establiments turístics arreu del món. El seu director, José María Berrio, és biòleg, bioquímic i expert en microbiologia. “Si enguany els hotels obren, hauran de ser molt meticulosos amb l’aplicació dels protocols”, alerta. Per això, ha creat la Guia de prevenció del covid-19, un protocol destinat al sector hoteler que formula diversos escenaris i les instruccions que s’haurien d’aplicar en cada cas. Una de les mesures és fer qüestionaris de salut als clients i treballadors, i fins i tot fer-los controls de temperatura.

Berrio considera imprescindible que es facin “qüestionaris de salut als clients i treballadors i se’ls mesuri la temperatura”. També recomana que els hotels tinguin “habitacions d’aïllament” per si es troben amb turistes amb símptomes de coronavirus. Aquestes cambres hauran d’estar “sempre buides, una devora l’altra, ubicades al mateix pis i separades de la resta d’habitacions”, comenta. A més, el personal que s’encarregui de fer-les netes haurà dur vestits de protecció individual i una mascareta FPP2. En cap cas, afegeix, podrien ser persones de risc. Tots els empleats de neteja i el de manipulació d’aliments hauran de complir les mesures de distanciament social, dur màscara i desinfectar-se les mans constantment.

Un dels punts més crítics de l’hotel és el menjador, perquè hi passen tots els clients. Berrio proposa “retirar les pinces d’utilització col·lectiva” i que s’ofereixin més “plats a la carta”, ja sigui “en porcions individuals o directament servits pels cambrers”. Afegeix que posar mampares de protecció a les taules, tant al menjador com en altres zones de l’hotel, com ara la recepció, “és una opció molt interessant”.

La consultora The Hotel Factory ha fet l’informe El bufet post-covid-19 amb la col·laboració de més de 30 experts del sector. Una de les mesures més rellevants que hi proposa és transformar el bufet tradicional en un d’assistit, a més de potenciar el show cooking. La intenció és evitar que el client se serveixi a si mateix i prevenir contagis. El soci director de The Hotel Factory, Bernat Cañellas, té clar que aquesta alteració “serà fonamental per transmetre confiança i seguretat als clients”, encara que no creu que “els hotels apliquin al 100% les recomanacions de l’informe”.

Les càmeres de visió tèrmica són una possible via de control. El propietari de l’empresa Solucions, Projectes Informàtics i Desenvolupament (Sprinde), Salvador Soler, explica que serveix gran part dels hotels de Mallorca. “És un bon producte per identificar quins subjectes són positius, ja que detecta a quina temperatura estan les persones”. Tot i això, cal tenir en compte que la temperatura només indica si es té febre, no alerta en cas dels positius asimptomàtics i hi ha moltes altres possibles causes per a la febre.

Els empresaris turístics prefereixen mantenir una actitud conservadora. El director general de CM Hotels, Rafel Nadal, no en té cap dubte: “Les mesures de prevenció han vingut per quedar-se”, però troba que s’ha d’esperar “les indicacions del Ministeri de Sanitat”. El mateix opina la directora de l’hotel Casablanca, Ana Balaguer. Encara no sap si aquesta temporada podrà obrir, però si ho fes “aplicaria els protocols que digués el Govern”.

De fet, la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM) recalca que en tot cas s’hauran de seguir les “indicacions del Ministeri de Sanitat” i que els canvis d’aquesta crisi seran “significatius”, perquè “obligarà a incorporar protocols de prevenció i de distància social que afectaran els hàbits quotidians, els centres de treball i els establiments hotelers i d’oci, entre d’altres”.

Mesures en altres sectors

El sector de la restauració tampoc no té clar com afrontar la situació. No volen “obrir a cegues”, diu la presidenta de la Petita i Mitjana Empresa (Pimem) de Restauració, Eugènia Cusí. S’intensificarà la neteja, el personal durà guants i es mantindrà la distància de seguretat entre les taules, però “aquestes mesures seran insuficients”, admet. El president del Petit i Mitjà Comerçde Mallorca (Pimeco), Toni Fuster, lamenta que “no sap quines mesures s’hauran d’aplicar” i exigeix al Govern un protocol per a la “reobertura”.

stats