La contaminació de l'aire a Palma cau un 67% durant l'estat d'alarma

La dràstica reducció del trànsit es tradueix en una millora "sense precedents" de la qualitat de l'aire a les ciutats, segons un informe d'Ecologistes en Acció

La dràstica reducció del trànsit al centre de Palma ha disminuït un 67% les concentracions de diòxid de nitrogen (NO2), que és el contaminant més representatiu provocat pels vehicles, segons l'informe d'Ecologistes en Acció  Efectes de la crisi de la covid-19 sobre la qualitat de l'aire urbà a Espanya. L'estudi compara la baixada registrada des del 14 de març, quan va començar l'estat d'alarma, i el 30 d'abril. 

El document, elaborat a partir de les mesures de NO2 fetes a 26 ciutats, conclou que la reducció del trànsit es tradueix en una millora "sense precedents" de la qualitat de l'aire a les ciutats. La reducció més gran de NO2 ha estat del 73% a l'estació de trànsit de Foners, al centre de Palma. A més, l'entitat destaca que, territorialment, les ciutats del litoral mediterrani són les que més han rebaixat els nivells de NO2.

Segons l'informe, la millora de la qualitat de l'aire és general, tant als centres de les ciutats com a les perifèries urbanes, i no s'han apreciat diferències significatives entre les diferents pròrrogues de l'estat d'alarma. Així, la contaminació durant la darrera quinzena de març a Palma va descendir un 64%, mentre que durant el mes d'abril la caiguda ha estat d'un 69%.

El confinament millora la qualitat de l’aire i redueix els fems

Els nivells de NO2 registrats durant l'estat d'alarma són els més baixos de la darrera dècada durant els mesos de març i abril a totes les ciutats analitzades i, segons expliquen en el comunicat, aquests percentatges es mantenen molt per sota del valor límit legal. Un factor que també destacaquen és el meteorològic perquè les precipitacions i la inestabilitat atmosfèrica durant la primavera han millorat la qualitat general de l'aire.

Arran d'aquest informe, Ecologistes en Acció alerta que el fet de sortir de l'estat d'alarma pot fer que els nivells siguin més elevats que els que hi havia abans i per això proposen mantenir pràctiques com la compra de proximitat, el teletreball voluntari i l'administració electrònica. També creuen necessari reduir el límit de velocitat a les vies urbanes a 30 quilòmetres per hora, potenciar la mobilitat activa i garantir el transport públic amb suficient finançament.

El diòxid de nitrogen és el contaminant típic emès pels automòbils (a més de les calderes industrials i domèstiques), per la qual cosa la seva evolució està directament lligada a les emissions del trànsit motoritzat. El NO2 provoca cada any a Espanya unes 7.000 morts prematures, segons l'Institut de Salut Carles III i l'Agència Europea de Medi Ambient. És un gas irritant que agreuja les malalties respiratòries i minva la resistència a les infeccions.

EDICIÓ PAPER 04/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF