El consum responsable, una alternativa que agafa força

La quarta edició de la Fira del Mercat Social tindrà lloc als jardins de la Misericòrdia els dies 28 i 29 de setembre

Els jardins de la Misericòrdia acolliran la quarta edició de la Fira del Mercat Social els pròxims 28 i 29 de setembre. "Tenim dos objectius ben clars: per una banda, acostar les temàtiques de consum responsable a la ciutadania; per una altra, afavorir que les iniciatives es coneguin entre elles perquè es reforcin com a conjunt", explica Jordi López, un dels integrants de la comissió organitzadora de Mercat Social Illes Balears. El consum responsable és aquell que té en compte "criteris socials, mediambientals i ètics".

A l'edició d'enguany hi haurà algunes novetats. "L'accés a la fira serà universal gràcies a la col·laboració de l'Ajuntament de Palma. També s'instal·laran passarel·les per eliminar les barreres arquitectòniques", diu López. A més, s'entregarà "un petit diari" per primera vegada abans de la fira. Aquesta publicació "contribuirà a donar més visibilitat" a l'esdeveniment.

A més de les tradicionals paradetes, en què les entitats mostraran els seus productes, es faran un seguit d'activitats, que inclouran debats, conferències, demostracions, tallers i una performança de 'clown' a càrrec de las Kapritxosas (País Basc).

A la recerca d'alternatives

El consum responsable ha anat a més al llarg dels anys, i cada vegada són més els ciutadans que tenen en compte els criteris ètics. "La crisi va ser un estímul per a la ciutadania. Molta gent es va fer preguntes sobre les conseqüències socials, ètiques i mediambientals del seu consum i això s'ha traduït en una recerca d'alternatives", explica López. Hi ha alternatives que han crescut especialment, com ara la banca ètica i les cooperatives d'energies renovables. Tot i això, el consum responsable no té "una foto fixa, sinó que evoluciona en funció de les problemàtiques de la societat". El 'cohousing' és una de les iniciatives que ha agafat més força darrerament. "La gent s'està organitzant per no deixar en mans del mercat aspectes fonamentals de la seva vida, i l'accés a un habitatge en bones condicions és bàsic". 

Davant un consum responsable i l'empenta ciutadana per organitzar-se, les empreses tradicionals reaccionen de maneres molt diverses. "Algunes neguen la realitat i altres tenen reaccions oportunistes i renten la seva imatge per trobar més negoci". Per descomptat, també hi ha empreses que "veuen les demandes com una oportunitat per integrar les noves preocupacions de la gent" en la seva manera de treballar.

EDICIÓ PAPER 17/08/2019

Consultar aquesta edició en PDF