SOCIETAT
Societat 20/12/2019

Els conductors palmesans de cotxes elèctrics estalvien en imposts i pàrquings

El vehicle més barat d’aquest tipus no baixa dels 25.000 euros i instal·lar un punt de recàrrega en costa 1.500 més

Kike Oñate
3 min
Els conductors palmesans de cotxes elèctrics estalvien en imposts i pàrquings

PalmaL’Ajuntament de Palma ofereix avantatges fiscals per als conductors de vehicles elèctrics que sol·licitin i disposin d’un distintiu autonòmic o el que dona la Direcció General de Trànsit (DGT) per identificar aquests cotxes. Els beneficis per ser propietari d’un vehicle elèctric són múltiples: estan exclosos de les limitacions de temps de l’ORA i no tenen l’obligació d’obtenir-ne el tiquet en tot el municipi. També poden tenir un descompte del 75% en l’impost de circulació si se sol·licita al Consistori amb prou temps. A més, els vehicles elèctrics es poden aparcar i carregar gratuïtament durant els primers 30 minuts en set dels onze aparcaments municipals que ja tenen distribuïts 26 punts de recàrrega. Als carrers de Palma ja n’hi ha 238 places instal·lades per l’Administració i per fer-les servir només cal tenir una targeta que també permet usar uns 150 punts promoguts pel Govern arreu de Mallorca. Així mateix, en el municipi palmesà actualment hi ha 12 electrolineres i la tendència és que augmentin.

Malgrat tots els avantatges fiscals, el cotxe elèctric més assequible al mercat no baixa dels 25.000 euros i instal·lar un punt de recàrrega, si es disposa de garatge privat, suposa una inversió d’uns 1.500 euros. Ricard Puiggros Olle és el responsable de la transició elèctrica del concessionari de cotxes Proa Grup. En opinió seva, al cap de tres anys es recupera la inversió feta i destaca que aquests vehicles quasi no necessiten manteniment perquè tenen uns motors molt senzills. “Per cada 100 quilòmetres amb un cotxe de benzina es paguen uns 10 euros, mentre que amb un d’elèctric només es gasta un euro”, comenta Puiggros, que subratlla que, a més de canviar d’hàbits i no contaminar, “estalvies”. D’altra banda, el comercial recorda que, en comptes de comprar un vehicle, també es poden llogar per dos o tres anys pagant una quota mensual. En acabar aquest temps, el cotxe es torna al concessionari. “Tenir un vehicle elèctric a Palma surt a compte per totes les facilitats que hi ha i perquè a la ciutat no gasta quasi gens”, conclou Puiggros.

Mobilitat compartida

Àlex Duran és economista i fundador d’Ecotxe, la primera cooperativa de vehicles elèctrics compartits de Mallorca. “Comprar encara és car, no és a l’abast de tothom i només les persones que estiguin molt conscienciades amb el medi es poden plantejar aquesta inversió”, comenta. Segons diu l’economista, malgrat que hi ha punts de recàrrega a la ciutat i diverses electrolineres, si has de deixar el cotxe al carrer és més complicat. Per tot això, Duran en defensa l’ús per hores i quan realment es necessita, perquè és “més econòmic” i sostenible. També considera que substituir el parc mòbil existent a les Balears per vehicles elèctrics no resol el greu problema de la mobilitat que hi ha a Palma i creu que cal reduir-ne l’ús. Ecotxe lloga vehicles elèctrics per hores entre els seus socis i la reserva es fa a través d’una aplicació mòbil. Actualment té 175 socis i més de 160 usuaris. La seva activitat es coneix com a cotxe compartit o carsharing i, segons explica el fundador, “té nombrosos avantatges, atès que els cotxes estan el 90% del temps aturats, moltes persones no necessiten un vehicle cada dia o moltes famílies podrien prescindir del segon vehicle”. Les tarifes del cotxe compartit inclouen totes les despeses i càrregues com el manteniment, l’energia, l’assegurança i l’aparcament. Els vehicles d’Ecotxe estan disponibles cada dia les 24 hores en diferents punts de Palma i també tenen la intenció d’oferir el servei a altres llocs de Mallorca, en funció de la gent que demani el servei. Sobre l’autonomia dels vehicles, Àlex Duran considera que la xarxa de punts de recàrrega que hi ha a Mallorca és més que suficient i la por de quedar sense bateria és molt reduïda.

Actualment els pàrquings gestionats per la Societat Municipal d’Aparcaments i Projectes (SMAP) de Palma disposen de 26 punts de recàrrega per a vehicles elèctrics que estan distribuïts de la manera següent: via Roma (5), el parc de la Mar (5), Marquès de la Sènia (5), Comtat del Rosselló (4), Manacor (2), Santa Pagesa (2), la Riera (1) i Comte d’Empúries (2). A més, Proa Grup en uns mesos obrirà una electrolinera i quatre punts de càrrega semiràpida.

stats