El nou model d'orientació s'ha debatut a la Mesa Sectorial d’Educació

La Mesa Sectorial d’Educació ha tractat sobre l’esborrany de l’ordre d’orientació i la convocatòria pública per cobrir, en comissió de serveis, les places de docents en camps d’aprenentatge de les Illes Balears

La Mesa Sectorial d’Educació ha tractat sobre l’esborrany de l’ordre d’orientació, que s’ha treballat amb diferents col·lectius educatius, i el nou concurs de mèrits per cobrir, en comissió de serveis, set places docents en camps d’aprenentatge.

La proposta de nou model d’orientació educativa, presentada per la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa, recull un nou plantejament de l’orientació enfocat cap a un model d’intervenció psicopedagògic i educatiu. En paraules del director general d’Innovació i Comunitat Educativa, Jaume Ribas, aquest canvi sorgeix de la necessitat de fer una intervenció més integral als centres educatius, que demanen poder disposar de la figura de l’orientador als centres. Ribas també ha destacat l’augment del nombre d’orientadors, un total de 40, durant aquesta legislatura, la qual cosa suposa una major presència d’aquesta figura als centres educatius de les Illes Balears.

Cap a un nou model d’orientació 

L’esborrany estableix tres àmbits d’actuació, el primer nivell, d’atenció directa a l’alumnat realitzada per tot el professorat del centre; un segon nivell, d’atenció a l’alumnat realitzada pels professionals de les unitats de suport, els equips d’orientació i els departaments, i un tercer nivell, d’atenció realitzada per equips específics a qualsevol etapa educativa.

Es tracta d’un model que preveu que l’orientació es faci a totes les etapes educatives al llarg del procés d’ensenyament des dels mateixos centres de manera coordinada i reforçant el paper de les famílies. L’orientador assumeix el paper d’assessor psicopedagògic i agent del canvi que requereix una intervenció des de dins. El nou model es basa en els principis de prevenció, de desenvolupament, d’intervenció social i d’apoderament personal i social.

En aquest nou model s’inclouen els equips d’atenció primerenca, com a serveis de suport extern als centres d’educació infantil; les unitats d’orientació als centres educatius, que seran els equips de suport i orientació educativa i social als centres d’Educació Infantil i Primària; els equips d’orientació educativa, com serveis de suport extern als centres educatius; els departaments d’orientació educativa, social i professional als centres d’Educació Secundària, i els Equips Específics (EE) per a l’atenció especialitzada a l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu (equip d’altes capacitats intel·lectuals, equip d’avaluació i intervenció en les dificultats socials i de la comunicació, equip d’alteració del comportament, equip de discapacitat visual i equip de dificultats d’aprenentatge i llenguatge). Actualment, hi ha 27.864 alumnes identificats com a alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE), la qual cosa representa un 17,4% del total. 

A la Mesa Sectorial d’Educació també s’ha tractat avui la resolució que aprovarà, per segona vegada, la convocatòria pública per cobrir, en comissió de serveis, les places de docents en camps d’aprenentatge de les Illes Balears.

Es tracta d’una passa més per complir el compromís anunciat pel conseller d’Educació i Universitat, Martí March, de donar estabilitat i transparència a aquestes places, que eren de lliure designació. El curs passat ja es varen cobrir mitjançant convocatòria pública sis places dels camps d’aprenentatge, que es completen amb les set places d’aquesta convocatòria. La resolució, que es publicarà en el BOIB els propers dies, inclou també el barem dels mèrits necessaris perquè el cos de mestres i de professors de Secundària puguin accedir a les places.

La relació de places que s’aprova és la següent:

3 places per a Mallorca -1 per al Camp d’Aprenentatge Es Palmer, a Campos, 1 per al Camp d’Aprenentatge d’Orient/Binifaldó, a Bunyola, i 1 per al Camp d’Aprenentatge de Son Ferriol, a Palma.
2 per a Menorca - 2 places per al Camp d’Aprenentatge Es Pinaret, a Ciutadella.
1 per a Eivissa - 1 plaça per al Camp d’Aprenentatge Sa Cala, a Sant Joan de Labritja.
1 per a Formentera - 1 plaça més per al Camp d’Aprenentatge de Formentera, a Sant Francesc.

En el barem de mèrits es tindrà en compte l’experiència professional, la formació, les titulacions universitàries i les publicacions dels aspirants. Aquests set llocs de feina es cobriran mitjançant un concurs de mèrits, un procediment que garanteix igualtat, mèrit, capacitat i transparència a tots els que s'hi presentin.

EDICIÓ PAPER 06/06/2020

Consultar aquesta edició en PDF