EDUCACIÓ
Societat 26/10/2018

La concertada no dona alternatives a l'assignatura de religió a les famílies

La llei obliga a oferir altres opcions a la Religió si n’hi ha demanda

M.ll.
3 min
La majoria d’escoles concertades no ofereixen cap assignatura alternativa a la de Religió.

PalmaMalgrat les queixes del Bisbat sobre interferències de caràcter polític en l’oferta de l’assignatura de Religió als centres públics, a la Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes (FAPA) hi consten queixes en direcció contrària: les d’aquelles famílies que han estat enviades a centres concertats per Escolarització i no han pogut cursar cap matèria alternativa a la de Religió. “Això ha passat principalment a pobles on l’escola pública estava plena i només quedaven places a la concertada. Les famílies s’han trobat que no s’oferia cap alternativa a Religió i s’han vist pressionades”, explica el vicepresident de FAPA, Alberto Lobo.

“La majoria de les escoles concertades tenen un projecte educatiu amb un ideari adaptat a la religió catòlica”, expliquen fonts d’Escola Catòlica. “Aquí el problema és de la Conselleria d’Educació, que és qui envia els alumnes a una escola o a una altra. Si en una zona determinada no hi ha cap centre que s’adapti a allò que cerca una família, que l’enviïn a una altra zona”, afegeixen. Des d’Escola Catòlica s’afirma que els centres concertats “no estan obligats per la llei” a oferir una assignatura alternativa a aquelles famílies que no desitgen que els seus fills cursin Religió.

Però la legislació apunta en una direcció ben diferent. “Amb la llei actual les escoles concertades estan obligades a oferir una assignatura alternativa si n’hi ha demanda”, assenyalen fonts del Ministeri d’Educació i Formació Professional. “És un tema controvertit i la nostra posició no coincideix amb la d’Escola Catòlica”, afirmen fonts de la Conselleria d’Educació del Govern. “El que intentam quan es produeix alguna situació de conflicte és negociar-ho abans que es judicialitzi”.

En les situacions més extremes, algunes famílies que no volien Religió per als seus fills “s’han estimat més dur els seus fills als pobles veïns perquè rebessin un ensenyament alternatiu”, segons explica Cosme Orell, de l’STEI. “El que el Bisbat exigeix a l’escola pública, després no ho trobam a l’escola concertada”, afirma Lobo.

Des d’Escola Catòlica reconeixen que “n’hi ha hagut casos” i destaquen que hi ha pobles on això passa perquè “hi ha molts alumnes musulmans, com a sa Pobla”. Però la presència d’alumnes d’altres religions és independent del contingut de la llei. “És un tema vell, no és cap novetat. I les acusacions sempre van cap als centres concertats, és el pa nostre de cada dia”, afirmen des de l’associació.

Finançament públic

“L’escola concertada té el mateix currículum que la pública i han de respectar totes les opcions”, diu Lobo. Cal recordar que, malgrat que la seva administració és privada, les escoles concertades són finançades majoritàriament amb recursos públics, juntament amb aportacions de les famílies qualificades com a “donacions voluntàries”.

Preferència per la Història de les Religions

La ministra d’Educació i Formació Professional del Govern de Pedro Sánchez, Isabel Celaá, anuncià a principi d’octubre una reforma dels “aspectes més lesius” de la LOMCE. Una de les mesures previstes és la creació d’una assignatura obligatòria de “valors cívics i ètics”, així com que la matèria de Religió deixi de comptar per a la nota de Batxillerat.

Un estudi de la Fundació Gadeso (del setembre del 2018) sobre les preferències dels ciutadans de les Illes envers les possibles opcions en lloc de Religió, assenyala que la majoritària, amb un 37% dels enquestats, és incloure la religió catòlica en un context més ampli, dins la història de les religions, a més que deixi de comptar per a la mitjana de Batxillerat. Un 22% de les persones consultades per Gadeso es posicionen a favor de mantenir la situació actual i que la Religió sigui una assignatura obligatòria i avaluable.

Un 15% no tenen cap opinió formada sobre la presència d’aquesta assignatura a les aules i un 14% consideren que en cap cas hauria de ser obligatòria. Per acabar, un 12% dels participants a l’enquesta consideren que Religió hauria de ser una assignatura obligatòria, encara que no avaluable.

stats