La Comissió Balear de Medi Ambient reclama a Aena que elimini les previsions de creixement del pla d'ampliació de Son Sant Joan

L'ens del Govern autonòmic insta en el seu darrer informe enviat al Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic revisar el Pla Director, de 2001, i el DORA, de 2017

La Comissió Balear de Medi Ambient (CMAIB) va aprovar dijous el seu darrer informe sobre el projecte d'ampliació de l'aeroport de Palma adreçat al Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic, en el qual reitera la seva oposició a l'augment de capacitat de Son Sant Joan. El document, al qual ha tingut accés l'ARA Balears, demana concretament a Aena que elimini tant del projecte com de l'estudi d'impacte ambiental que ha fet l'empresa pública per tirar endavant l'ampliació de Son Sant Joan el principal punt de desacord: les previsions de creixement. Aquestes situen en quatre milions més el nombre de passatgers que arribaran a l'aeroport el 2025.

Així, l'informe de la Comissió reclama que extreure "qualsevol justificació basada en el creixement per basar-la exclusivament en les necessitats de cobrir els requisits normatius de seguretat i servei per a la demanda actual i adequar aquest projecte a aquesta motivació". El que es pretén amb això és garantir que es compleixen les raons que dona Aena per fer modificacions a Son Sant Joan, que, segons l'empresa, es limiten a millorar la qualitat i la seguretat del servei per als viatgers.

Aena promet que les obres a Son Sant Joan no duran més avions

En aquesta línia, la CMAIB demana a l'executiu estatal, del qual depèn la decisió final, que "no autoritzi cap projecte que suposi un increment de la capacitat declarada de vols i passatgers". Cal recordar que malgrat que l'augment d'arribades a l'aeroport no està entre els objectius del pla d'Aena, l'estudi d'impacte ambiental que va elaborar a principi d'any calculava que durant el 2025 passarien per Son Sant Joan quatre milions més de passatgers que el 2019 i que el nombre d'avions augmentaria en 30.000.

Sobre l'esmentat estudi d'impacte ambiental, la Comissió assenyala la "manca d'avaluació i quantificació de les repercussions que tindrà el projecte" quant a "recursos naturals" i "l'increment exponencial [dels passatgers] dels mesos estivals i de les repercussions d'aquesta saturació en un aeroport marcadament estacional".

Ports i aeroports: dues aixetes per controlar el turisme

Per això, la Comissió insta el Ministeri i Aena en el seu informe a revisar "els instruments que regulen la capacitat" de l'aeroport per "sotmetre'ls a una avaluació d'impacte ambiental estratègica". Aquests instruments són el Pla Director de Son Sant Joan, que data de 2001, i el Document de Regulació Aeroportuària (DORA), de 2017. Aquest darrer és d'àmbit estatal i es renova cada cinc anys, de manera que el proper té vigència fins al 2021.

Però la CMAIB va més enllà i sol·licita al govern espanyol que "no informi favorablement de plans o projectes que suposin un increment de la capacitat de l'aeroport". També demana que no es faci cap ampliació sense que abans "les autoritats competents adoptin acords".

Reduir (modestament) problemes mediambientals

Així, mentre la declaració d'impacte ambiental del document final d'Aena garanteixi que "el projecte s'adequa al seu objectiu i no és instrument per augmentar la capacitat de l'aeroport", la Comissió considera que les intervencions poden "reduir, modestament, les afeccions mediambientals que es produeixen avui dia". Per això, cal que es mantingui "el compromís de no permetre l'ús hoteler a l'aeroport i fer una sèrie d'actuacions en matèria de sostenibilitat i canvi climàtic que contribueixin a reduir emissions".

En aquest sentit, l'informe destaca positivament que en "el document aclaridor" que li varen demanar a Aena, i sobre el qual treballa la Comissió, s'han modificat paràmetres com ara "el no increment del nombre de posicionaments d'aeronaus i l'increment del nombre d'aparcaments únicament a la zona d'aparcament exprés, d'autobús i a les zones d'abonat per a ús dels treballadors". Això, a més, "no afecta superfícies de terreny natural", atès que es fa en zones ja "pavimentades", de manera que no implica la desaparició de zones verdes.

Pel que fa a les intervencions en termes de mobilitat que pretenen promoure, com ara "el carril bici i l'arribada del tramvia", la CMAIB demana que estiguin "pressupostades al projecte". En cas que no sigui així, proposa que s'apliquin "mesures compensatòries econòmiques concretes en favor del transport públic".

EDICIÓ PAPER 11/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF