Es disparen un 27% els casos de ciberassetjament investigats a les escoles de les Balears

L'any passat es varen analitzar 436 alertes de 'bullyng' dins i fora de les xarxes

Els col·legis de les Balears varen detectar el curs passat 436 possibles casos d'assetjament escolar ('bullying'), però tan sols se'n varen confirmar un 28%, o sigui, 123 . La majoria de les denúncies es varen emetre des dels mateixos centres de Primària (58%) i Secundària (37%). 65 de les alertes –un 12% del total– eren de ciberassetjament, comès a través d'internet. La xifra suposa un augment considerable, del 27%, respecte del curs anterior. Així ho indica la memòria de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar ( Convivèxit ) que ha presentat aquest dimecres la Conselleria d'Educació i Universitat.

La directora de l'Institut per la Convivència, Marta Escoda, ha dit que el seu objectiu principal és aturar aquest increment del ciberassetjament, "molt lligat a l'auge de les xarxes socials". Escoda avisa que s'està avançant l'edat en què els joves disposen de telèfon mòbil i que cada vegada reben "més demandes des dels centres per l'ús de les noves tecnologies". En aquesta línia, el conseller d'Educació, Martí March, ha explicat que "són els mateixos col·legis els que tenen l'autonomia per establir les normes d'ús d'aquests dispositius als centres".

De les 105 peticions d'ajuda i informació sobre assetjament escolar que han fet els centres educatius, 84 (80%) venen  de Mallorca; 11 (10,5%), de Menorca; 8 (7,6%), d'Eivissa i 2 (1,9%), de Formentera. Per sectors, el 26% de les demandes provenen de la família, associacions o altres institucions, i el 74%, dels centres, d'Inspecció Educativa o d'altres serveis de la Conselleria.

Peticions d'assessorament

Convivèxit  ha donat resposta a 351 peticions d'assessorament, 50 més que el curs passat. D'aquestes, 297 (85%) són de Mallorca; 28 (8%), de Menorca, 23 (6%), d'Eivissa, i 3 (1%), de Formentera. La directora d'aquest institut assegura que han augmentat les demandes de Menorca, que passa de 9 peticions el curs anterior a 28 el curs 2017-2018, i d'Eivissa, on s'havien tramitat 9 peticions el curs passat, mentre que el 2017-2018 n'hi ha hagut 23.

La majoria de les alertes, 227, s'han fet des dels centres educatius, sobretot, per part dels equips directius i els departaments d'orientació. Així, els principals motius de peticions d'assessorament són sobre assetjament escolar (30%), amb un total de 105 i sobre tècniques preventives o d'intervenció (25%), un total de 86.

No obstant això, Escoda ha exposat que les dades mostren una baixada del percentatge del nombre de peticions sobre assetjament escolar i violència masclista que es fan a Convivèxit : "El fet de disposar d'un protocol ha ajudat els centres a l'hora de donar respostes de prevenció, detecció i actuació".

Programes preventius

Per altra banda, l'informe determina que s'han aplicat 1.711 programes preventius per millorar la convivència, la qual cosa suposa que s'han elaborat 662 programes més que en el curs 2015/16. Escoda ha destacat que els centres disposen de programes específics, sobretot en assetjament escolar (278), cooperació (231), foment de la igualtat de gènere (189) i prevenció d'addiccions, alcohol i drogues (170).

De la mateixa manera, per primer cop, la memòria inclou aspectes relacionats amb la coeducació i recull el fet que 161 centres l'han inclòs en els objectius curriculars. Una altra dada important és que 137 tenen material didàctic específic i que 62 n'han eliminat per no respectar la igualtat. Segons les memòries dels col·legis, en tots els ítems analitzats, el 96% dels centres fan una valoració global de la convivència de bona o molt bona.

EDICIÓ PAPER 22/06/2019

Consultar aquesta edició en PDF