FÒRUM
Societat 04/05/2018

El ‘coaching’ se suma a l’ona del feminisme

La primera edició del fòrum ‘Mujeres que marcan’ defensa la importància de l’autoconsciència per empoderar les dones

Aina Riera Serra
4 min
El ‘coaching’ se suma a l’ona del feminisme

PalmaNo han calgut gaires motius per sentir la necessitat d’organitzar un fòrum amb nom de dona. El tema és en boca de tothom i es parla ja d’un canvi de paradigma. Si a aquest fenomen se suma la moda del coaching personal, és fàcil intuir l’èxit de l’equació.

‘Mujeres que marcan’ neix amb la idea de congregar un seguit d’expertes per parlar de la dona en el món de l’empresa, la família, la imatge i els mitjans de comunicació.

Darrere d’aquest fòrum hi ha cinc dones amb llarga trajectòria en aquest terreny. Elles són María Rosa Martín Benito, Maria Gómez, Pilar Domínguez, Coco March i María José Aguiló. La trobada tendrà lloc el proper 26 de maig al Palau de Congressos de Palma.

“Volem que s’identifiqui ‘Mujeres que marcan’ amb un moviment d’apoderament femení que es materialitza per primera vegada en aquest fòrum”, explica Maria Gómez, impulsora del projecte i de l’associació que comparteixen nom.

Entre les ponents destaquen Ana Fernández, directora de comunicació de Vueling, Natalia Sanchidrián, formadora en tècniques d’alliberació emocional, Lluís Ballester, doctor en Filosofia i Sociologia i professor de la UIB, Marta Lliteras, experta en innovació esportiva, i Mabel Lozano, guionista i directora de cinema social, entre d’altres. Temàtiques molt diferents però amb el punt de vista dels feminismes, la igualtat de gènere i l’alliberament a través de l’autoconsciència.

“Es tracta d’oferir una altra perspectiva del feminisme i de canviar el punt de vista. Partim de la idea de l’autoresponsabilitat i de l’interès per descobrir què podem fer en el nostre entorn immediat perquè cap dona es torni a sentir inferior”, explica María Rosa Martín Benito, una de les col·laboradores del fòrum.

Parlen d’autoresponsabilitat perquè consideren que el feminisme sovint ha caigut en el vici de la queixa sense aportar solucions. Posen el focus també en l’educació com a model de canvi i apel·len finalment al compromís i a la implicació dels homes peque se sumin al moviment feminista i poder fer front comú junts.

A primer cop d’ull sorprèn la manca de presència institucional, fet que atribueixen al fet que és una primera edició. En canvi, compten amb el suport d’Iberia i de Telefónica, que no només han inclòs el seu nom com a col·laboradors de l’esdeveniment, sinó que també hi participen activament amb dues conferències en què es parlarà de la presència de la dona al món empresarial.

“Nosaltres venim del món del màrqueting i la comunicació i volem ser l’altaveu de totes aquelles petites associacions que treballen per la igualtat de la dona”, declara Maria Gómez, que té la seva pròpia empresa de coaching i una pàgina web.

Les ponents

“Jo venc del món de la imatge, de la publicitat i de la moda. Vaig pensar en algunes de les persones que duen a terme projectes que em semblen interessants en aquest món. Hem convidat, per exemple, Laura Martínez , creadora de Gansos Salvajes Magazine, una revista femenina d’Alacant que fa una feina fantàstica i en què es tracta la dona des del sentit comú i l’amor propi”, explica Coco March, que assegura que al món de la moda i la publicitat queda encara molta feina a fer.

L’autodescobriment

Un dels objectius d’aquest fòrum per a dones és orientar per descobrir i potenciar els propis talents.

Ho explica María José Aguiló, una altra de les impulsores del projecte ‘Mujeres que marcan’, formada en relacions laborals i relacions públiques i especialista en desenvolupament personal i coaching executiu. “Les dones som responsables del canvi de dins nosaltres mateixes, perquè si canviam nosaltres tenim capacitat de canviar l’entorn”.

Segons les organitzadores no és que s’hagi de deixar de combatre el masclisme inherent a la nostra societat, però creuen que és més eficient que el feminisme comenci per una mateixa.

“Tenim prou feina amb nosaltres a l’hora de trencar amb les nostres barreres i els nostres límits”, afegeix Maria Gómez.

La moda del feminisme

D’altra banda es desmarquen dels qui volen sumar-se a l’auge del feminisme simplement perquè està de moda i asseguren que la idea ve de molt abans. Segons Pilar Domínguez, “hi ha una cosa molt xula en tot el que està passant i és que aquest moviment ha sorgit de baix cap a dalt. Ja es va veure a les manifestacions del 8 de març i ara hem de lluitar perquè totes aquelles reivindicacions siguin escoltades i tinguin continuïtat”.

Durant els darrers dies les cinc organitzadores del fòrum han posat paradetes informatives per donar a conèixer els detalls de l’esdeveniment. Asseguren, però, que les dones d’edat més avançada senten la paraula ‘feminisme’ i se’n van corrent. En canvi, entre les joves, hi ha molt d’interès.

Les entrades per assistir a les ponències del fòrum poden comprarse a través de la seva plana web mujeresquemarcan.org. Els preus oscil·len entre els 28 euros, per l’entrada simple, els 48 euros, per la medium, i els 69 euros de l’entrada VIP. Tot i que es tracta d’una primera edició esperen poder omplir l’aforament de la sala magna del Palau de Congressos que arriba als 1.740 seients.

stats