Els centres educatius de les Illes han creat més de 2.000 grups nous per reduir ràtios

De mitjana, el nombre d'alumnes màxim per aula és de 15, segons la Conselleria d'Educació

La implementació de l'escenari B ha fet que els centres educatius de les Balears creassin 2.147 grups nous per tal de davallar les ràtios, segons ha informat aquest dijous el conseller d'Educació, Martí March. Així, en total, hi ha més de 8.000 grups a les escoles i instituts de les Illes. Dels que s'han creat aquest curs a causa de la crisi sanitària, 1.690 són a Mallorca; 303, a Eivissa; 141, a Menorca i 15, a Formentera. Cal destacar que més de la meitat d'aquests nous grups s'han creat a Educació Primària: 1.255 dels 2.147. Quant al tipus de titularitat, 1.647 són dels centres públics i 502 són dels concertats.

Pel que fa a les ràtios, ara per ara, la mitjana a les Balears és d'uns 15 alumnes per grup. Cal recordar que l'escenari B, que combina classes presencials amb ensenyament a distància a partir de 2n d'ESO, estableix que el nombre màxim d'alumnes ha de rondar els 20 per tal de poder controlar els contagis de covid-19, si aquests es produeixen. Per illes, a Mallorca la ràtio mitjana és de 15,8; a Menorca, de 16,1; a Eivissa, de 15,6, i a Formentera, de 15.

Un 0,3% dels alumnes ha donat positiu en covid-19 des de l'inici de curs a les Balears

Segons dades que Educació ha donat avui, amb la nova situació derivada de la pandèmia els centres han demanat 25 mestres d'Infantil, 41 especialistes de suport i 223 mestres de Primària i especialistes d'Educació Física, Anglès, Música i Plàstica. El gruix del nou professorat a la pública ha anat a Mallorca (333,5 professionals), seguida d'Eivissa (51), Menorca (19) i Formentera (3).

A més dels 560 professors nous d'aquest curs 2020-2021 (397 a la pública i 163 a la concertada), s'han contractat 53 docents més per a les substitucions exprés per motius derivats de la crisi sanitària i 63 per a substitucions ordinàries. A més, s'han incorporat 16 docents més a Formació Professional.

En aquest sentit, Martí March ha assegurat que les substitucions ràpides per a aquells docents que han de fer quarantena estan funcionant correctament i que hi ha dificultats per trobar professors d'algunes especialitats, com els anys anteriors. Ha posat d'exemple el cas de la manca de mestres de Català a Eivissa, mestres d'Alemany o especialistes a Formació Professional. 

Repte: més presencialitat

Martí March ha deixat clar que l'escenari B, que combina classes presencials amb ensenyament a distància, serà el que s'aplicarà durant tot el curs 2020-2021. Així i tot, com ja va dir al ple del Parlament fa unes setmanes, estan treballant "centre per centre" per augmentar la presencialitat a 2n d'ESO i 2n de Batxillerat. Actualment, hi ha 75 centres que fan 2n d'ESO semipresencial (32 públics i 43 concertats) i 68 que el fan presencial (40 públics i 28 concertats).

En una primera observació, la Conselleria conclou que el funcionament de la modalitat semipresencial "mostra una important diversitat en els procediments" de cada centre. I és per aquest motiu que estan elaborant un seguit de pautes i orientacions perquè s'homogeneïtzi l'aplicació d'aquest aprenentatge i es millori l'atenció de l'alumnat.

Una altra qüestió que ha marcat com a prioritària és el reforç dels serveis l'atenció a la diversitat. Segons ha detallat, s'està avaluant si els professors encarregats de fer aquest reforç s'han transformat en tutors. Si és així, es farà una reordenació que "pot implicar que s'hagin de contractar més docents per a suport educatiu", ha afirmat. Amb tot, ha destacat que la baixada de ràtios també significa "més atenció educativa per a aquests nins".

EDICIÓ PAPER 24/10/2020

Consultar aquesta edició en PDF