17-A: DOS ANYS DESPRÉS
Societat 13/08/2019

17-A: La centraleta del 112 va fallar en el moment dels atemptats

Quan feia poc més d’una hora que una furgoneta havia atropellat tots els vianants que havia trobat a la Rambla, una de les dues centraletes del 112 va entrar en bucle

Pau Esparch
3 min
Exterior de l’edifici del centre del 112 de Reus en una foto d’arxiu.

BarcelonaQuan feia poc més d’una hora que una furgoneta havia atropellat tots els vianants que havia trobat a la Rambla, una de les dues centraletes del 112 va entrar en bucle. Passaven pocs minuts de les sis de la tarda del 17 d’agost del 2017 i el centre del 112 de la Zona Franca no va atendre les trucades durant 21 minuts. El motiu és que a les sis de la tarda, davant el “creixement exponencial de trucades” per l’atemptat [entre les cinc i les sis n’havien entrat unes 900], es va posar en marxa un sistema per filtrar-les. Es va activar un missatge de veu en què es recordava que el número era per atendre les emergències, però no les trucades per demanar informació.

Amb la posada en marxa d’aquesta gravació, la centraleta de Reus va continuar rebent les trucades, però no la de la Zona Franca. Les trucades que entraven al centre del 112 de la Zona Franca es quedaven “enganxades”: les persones sentien el missatge de veu, que es repetia en bucle perquè no eren transferides als operadors, “per una errada”. Aquesta situació va durar 21 minuts, entre les sis i dos quarts de set de la tarda, explica el director del 112, Joan Delort. La incidència es va detectar quan els operadors es van adonar que el percentatge de les trucades ateses entre les dues centraletes estava desequilibrant-se: si acostuma a vorejar el 50%, en aquell moment la de Reus estava assumint la totalitat del servei.

Els tècnics van optar per desactivar la gravació -que era el primer cop que s’activava-, cosa que va permetre que el centre de la Zona Franca tornés a atendre les trucades. Delort remarca que les dues centraletes del 112 -per sistema-“es reparteixen” les trucades, de manera que si es produeix una incidència en un dels centres, l’altre assumeix el servei. Però la tarda del 17-A les trucades que havien entrat en bucle a la Zona Franca no eren transferides a Reus. Aquest problema va provocar que les persones havien de penjar i tornar a trucar per intentar ser ateses pels operadors.

Quants afectats?

Delort assegura que s’ha corregit la “disfunció” que va causar la incidència la tarda del 17-A, que no s’hauria de tornar a repetir. Tot i això, reconeix que la incògnita que ha quedat d’aquest episodi és quantes trucades van entrar en bucle durant els 21 minuts de la incidència. Delort diu que unes 200 trucades van quedar “enganxades” -en espera-. El càlcul s’ha fet agafant de referència les trucades ateses l’hora abans, la de l’afectació i la de després. Entre les cinc i les sis de la tarda el 112 va atendre unes 900 trucades, entre les sis i les set unes 750 -tenint en compte que en la primera mitja hora hi havia la incidència- i entre les set i les vuit gairebé 1.300.

“La majoria de les trucades eren per informació, no per emergències”, assegura Delort, que recorda que eren casos que s’havien de dirigir al 012 o al telèfon d’atenció als familiars que es va activar arran de l’atemptat. El director del 112 exemplifica aquest argument apuntant que la franja en què es van rebre més trucades va ser entre les set i les vuit, dues hores després de l’atropellament a la Rambla. El 17-A el telèfon d’emergències va reforçar el nombre de personal a mesura que avançava la jornada, i es va arribar a una quarantena d’operadors entre les dues centraletes.

El sistema que es va activar per primer cop aquell dia, que va provocar la incidència, feia un mes que estava a punt. Delort explica que s’havia preparat per filtrar pics enormes de trucades “buides”: trucades que poden ser massives, fetes des de servidors i centraletes sense ningú a l’altra banda.

stats