Societat 15/04/2021

Els casos d'assetjament als centres educatius illencs davallaren a la meitat el curs 2019-20

El protocol que més s'ha activat ha estat el de ciberassetjament

2 min
Imatge de la roda de premsa, aquest dijous a la Conselleria d'Educació.

PalmaEls casos d'assetjament als centres educatius de les Illes durant el curs 2019-2020 davallaren gairebé a la meitat respecte del curs anterior, segons la darrera memòria de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, Convivèxit, que ha presentat aquest dijous la Conselleria d'Educació. En concret, el curs de la pandèmia es varen obrir 262 protocols, dels quals 60 es varen confirmar com a assetjaments, mentre que el 2018-19 s'obriren 407 expedients, dels quals se n'acabaren per confirmar 111. Això significa una reducció del 46%.

Hi ha diverses raons que expliquen aquesta caiguda, i que ha detallat la directora general d'Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández. D'una banda, durant el confinament no es varen obrir protocols, encara que sí que es varen resoldre consultes. D'altra banda, són menys els centres que han fet arribar les memòries al Convivèxit: de 382 a 265.

Fernández també veu una millora estructural: "Es fa més feina en grup, amb el diàleg, per resoldre els problemes d'una altra manera, i això és prevenció", ha defensat. En el mateix sentit s'ha expressat el director del Convivèxit, Jaume Font: "Els programes preventius que més han augmentat han estat d'educació social i emocional, pràctiques restauratives i d'acollida; que fomenten la cultura de la pau".

El protocol que més es va activar el curs de la pandèmia va ser el de ciberassetjament (32 ocasions), seguit dels de denúncia a la policia o la Fiscalia (25 casos), i d'abús sexual (5,3%). Quant als motius dels assetjaments, la memòria de l'Institut mostra com han incrementat les peticions per violències masclistes, que han passat de representar el 5,6% dels casos el curs 2018-19 al 10,3% l'any passat. Amb un total de 27 protocols activats, és el segon motiu més freqüent després dels alumnes amb necessitats educatives especials (48 casos).

Font ha detallat que la majoria dels casos no són entre la parella, sinó "que pas i em toquen, m'insulten, em controlen alguna cosa...". Per ell, aquest increment té a veure amb el fet que "cada vegada tenim més clar què és violència masclista i el professorat i l'alumnat s'atreveixen a dir-ho".

Per la seva banda, el conseller Martí March ha assegurat que enguany la convivència continua millorant i ha remarcat la tasca del Convivèxit, "recuperada l'any 2015 i que ha permès donar eines als centres educatius". "A l'escola s'ha de crear un clima de convivència", ha reblat.

Coeducació

Els agents de coeducació incrementen any rere any als centres educatius. Ells són els encarregats de gestionar l'estratègia perquè s'incorpori la perspectiva de gènere als currículums educatius. El curs 2018-19 hi havia 170 agents a les Illes i el següent, 177. L'increment més important ha estat aquest 2020-21, que el nombre d'aquests professionals ha arribat a 224.

També han incrementat els programes de coeducació implementats. El que més s'ha fet són actes commemoratius (ho han fet 293 centres, un 58,5% més), campanyes de sensibilització (155 centres, un 10,3% més), visibilitzar les dones com a referents (208 centres, un 13,4% més) i disposar de material didàctic amb perspectiva d'igualtat (151 centres, un 12,2% més).

stats