Societat 20/07/2018

La carretera, la prova del cotó de la massificació

El trànsit a les vies augmenta aquest estiu un 20% respecte de l’hivern i un 4% respecte de l’estiu anterior

P. Sánchez
3 min
Les Illes han augmentat un 25% el parc automobilístic en els darrers setze anys.

PalmaEl trànsit centra gran part de les queixes d’aquelles persones que creuen que la massificació turística a les nostres illes és una realitat. Entre la ciutadania, la percepció que a l’estiu és més fàcil trobar-se un embós i més difícil aparcar resulta cada vegada més generalitzada. En el punt de mira es troben els cotxes de lloguer que circulen per les carreteres illenques, que, segons el president de l’Associació de cotxes de lloguer (AEVAB), Ramon Reus, aquest estiu seran al voltant de 100.000, 10.000 menys que l’any passat.

La tendència actual dels viatjants de planificar-se ells mateixos la ruta turística, sumada als preus baixos que ofereixen les companyies de lloguer de cotxes i a la manca d’alternatives eficients pel que fa al transport públic, propicia que la xifra de vehicles llogats en circulació es mantingui elevada a totes les Illes, i de manera més clara a Mallorca i Eivissa.

Un vehicle per habitant

Però cal tenir en compte que el parc automobilístic illenc ja és prou gran; de fet, en termes de densitat, un dels més grans d’Europa i del món, amb quasi un vehicle per habitant. El 2016, darrer any del qual la Direcció General de Trànsit (DGT) ha facilitat dades, hi havia 968.000 vehicles registrats a les Illes, repartits en una mica més de 720.000 a Mallorca, prop de 132.000 a Eivissa, al voltant de 74.000 a Menorca i devers 13.000 a Formentera. Així, hem passat dels 752.000 vehicles censats l’any 2002 als 1.001.842 vehicles que, segons l’Institut d’Estadística de les Illes Balears (Ibestat), discorren actualment per les vies de circulació de l’Arxipèlag, la qual cosa suposa un increment del 25% en 16 anys.

Amb tot plegat, es calcula que el volum de vehicles a les carreteres de Mallorca pujarà durant la temporada estival entorn d’un 20% -cinc punts més a zones eminentment turístiques, com ara la badia d’Alcúdia i les costes de Calvià i Llucmajor-. A Eivissa, l’increment del trànsit pot arribar al 25%, especialment a les vies d’accés i circumval·lació de Vila. Menorca i Formentera també esperen augments semblants en el volum de trànsit. En el cas de Menorca, amb moments puntuals de retencions als extrems de la carretera que uneix Maó i Ciutadella.

Tot i no registrar-se augments significatius pel que fa al nombre d’accidents i petites col·lisions relacionades amb una major circulació de vehicles a l’estiu, sí que s’incrementa el temps destinat als trajectes en les hores centrals del dia en les quals hi ha una major circulació. Especialment notori és el cas de la carretera Ma-12, entre el Port d’Alcúdia i Can Picafort, on cada vegada es registren més embossos i no és estrany haver de destinar 45 minuts a recórrer en cotxe aquest trajecte de tan sols 11 quilòmetres.

De fet, entre els hotelers de la zona comencen a sorgir veus que demanen com a alternativa que es recuperi i s’actualitzi una xarxa de ferrocarrils a Mallorca que el 1921 arribava a gairebé tots els pobles de Mallorca.

Limitació del trànsit

S’estima que la quantitat de vehicles que hauran circulat per les nostres carreteres haurà pujat un 4% respecte de l’estiu anterior. Aquesta pujada constant al llarg dels darrers anys ha provocat que les administracions públiques s’hagin vist obligades a limitar el trànsit a determinades àrees de gran valor natural per evitar-ne la degradació. A Mallorca no es pot accedir al far de Formentor en cotxe des del passat 9 de juliol; s’ha habilitat un autobús llançadora que va des del Port de Pollença fins al mateix far. També s’ha restringit el trànsit de cotxes a Cala l’Almonia i Cala Varques, mentre que a sa Calobra funcionen des de l’any passat les limitacions al nombre d’autocars que hi poden accedir. A d’altres llocs, com es Trenc o sa Caleta de Sant Josep a Eivissa, s’han habilitat aparcaments per evitar l’accés a les zones més saturades. A Menorca, les zones de Favàritx i Macarella només es poden visitar accedint-hi en autobús públic.

Pel que fa a Formentera, a partir de 2019 quedarà restringit el trànsit fins al punt que només hi podran entrar cotxes autoritzats. Mentrestant, a Palma la saturació de cotxes es fa notar especialment aquest estiu als aparcaments que hi ha al voltant del centre, on entre les 11 del matí i les 6 de l’horabaixa és habitual trobar-hi el cartell de “complet” a l’entrada.

stats