Societat 05/12/2019

Els bitllets de transport 'contactless', una realitat a la resta d'Europa

Londres, París, Amsterdam i Roma tenen targetes electròniques

Quim Aranda
4 min
Estació de Green Park, de la línia Picadilly, del metro de Londres

LondresMoure's en transport públic per algunes de les grans capitals europees –Londres, París, Roma, Budapest o Amsterdam, per exemple– i intentar estalviar diners, o triar la tarifa més adequada perquè el trajecte sigui el màxim de barat, és un exercici de perícia intel·lectual –o de recerca a les xarxes per destriar el gra de la palla– que sembla només apte per a iniciats, és a dir, per als residents més experimentats.

El gran Londres, on al llarg de la dècada present s'ha tendit a suprimir els bitllets de paper –als autobusos, definitivament; no encara al metro, l'anomenat overground (un altra mena de metro) i els trens que entren i surten del centre de la capital–, està dividit en 6 zones bàsiques, i tres més, fins a la 9, que poden situar el viatger a una distància de no menys de 30 quilòmetres de Trafalgar Square.

Un bitllet senzill de metro per transitar per la zona 1-2 (el rovell de l'ou) costa 5,80 euros si es compra a l'estació abans de pujar-hi. En canvi, si es fa servir l'anomenada Oyster Card (la targeta electrònica), el preu és de 2,84 euros. Anada i tornada, just el doble. I a mesura que s'augmenta la zona, el preu va incrementant-se fins a un límit màxim diari. És a dir, a la zona 1-2 ja es pot fer servir el metro i els altres mitjans que hem esmentat –més el bus– tantes vegades com es vulgui que amb l'Oyster només s'acabaran pagant 8,05 euros.

Si veniu de turisme a la ciutat, no cal que feu servir l'Oyster Visitors, llevat que vulgueu tornar a casa amb un record. Amb qualsevol targeta bancària contactless aconseguireu les mateixes tarifes que amb l'habitual dels residents. Londres, d'altra banda, és la ciutat europea més cara des del punt de vista del transport públic. Així, els 8,05 euros de màxim diari per moure's per l'àmbit 1-2 poden arribar als 21 si es va del centre (1) a, per exemple, Watford (zona 9).

París i la regió de l'Illa de França tenen un sistema electrònic semblant al londinenc. Es tracta de l'anomenada targeta Navigo. Com en el cas de Londres i de la resta de ciutats esmentades, la diversitat de les tarifes és enorme. L'avantatge és que París és més barat que no pas la capital britànica.

Un carnet de deu viatges per París i tota la regió de l'Illa de França és el més barat per a un ús ocasional. El tiquet senzill costa 1,90 euros, mentre que el carnet costa 14,90. Però per als residents a París que utilitzin el transport públic regularment, el més convenient és la Navigo mensual. El preu, per a un nombre de viatges il·limitat, per a les cinc zones (des del centre de París fins a l'aeroport Charles de Gaulle, per exemple), és de 75,20 euros, i una mica menys si es viatja per menys zones. Així, fer-ho entre la 4 i la 5, amb el mateix tipus de bitllet il·limitat, costa 65,20.

Amsterdam i tots els Països Baixos són un exemple d'eficàcia i complexitat tarifària alhora, no només per als visitants, també per als residents. Com en les altres dues ciutats, funciona la targeta intel·ligent, l'OV-chipkaart. S'utilitza per a totes les formes de transport públic: trens, tramvies, autobusos i metro. Hi ha tres tipus bàsics d’OV-chipkaart: d’un sol ús (bitllets únics), anònims (ideals per als visitants que es mouran força) i personalitzats (només per a residents).

Com a exemple de tarifes, un bitllet combinat d'una hora per la ciutat, amb excepció dels trens, costa 3,20 euros. Hora i mitja, 6,50. Un bitllet/OV-chipkaart d'un dia costa 8 euros, de dos dies 13,50 i un de cinc 29,50.

Més enllà del mite que ningú no paga en el transport públic a Roma, el cert és que de la mà de Mastercard la mobilitat ha experimentat un canvi important a la capital italiana. Com a la resta de ciutats comentades, la targeta bancària contactless –o el mòbil, també per Londres– s'obre pas poc a poc. El preu del bitllet es calcula automàticament en funció dels viatges fets durant el dia, aplicant sempre la millor tarifa. Hi ha el mateix sistema de límit que a Londres. Més barat, però. Un viatge, 1,50 euros. Durant 24 hores es poden fer els que es vulguin per 7.

Budapest compta amb una excel·lent xarxa de transport públic

Budapest, una de les grans ciutats europees, sovint oblidada quan es fan un repàs general pel continent, té una particularitat des del punt de vista del transport. No només paguen bitllet de metro les persones, també ho han de fer els gossos. Més ben dit, els amos per les seves mascotes. Un bitllet senzill, per animal o humà, per a 80 minuts durant el dia i 120 durant la nit, combinat de metro i bus, costa l'equivalent a 1,06 euros. Si es compra a bord, augmenta als 1,36 euros. El carnet de 10 viatges en costa 9. Però també es poden comprar bitllets de dia, de setmana i abonaments mensuals, i sí, també tots per als gossos. Per exemple, un abonament mensual costa 28,72 euros, i tenen una versió en aplicació per al mòbil. Budapest, d'altra banda, té un munt de tarifes, un fet que l'equipara amb la resta de ciutats comentades. En tot cas, la seva xarxa de transports, tramvia, autobusos, metro i bots és excel·lent.

stats