Les obres de l'autopista Llucmajor-Campos emeten més CO2 que 5.200 persones, segons la Plataforma

L'entitat demana un darrer esforç per aturar les obres, de la mateixa manera que s'està fent amb l'aeroport de Palma

La plataforma antiautopista ha advertit que les obres de construcció de l'autopista Llucmajor-Campos generen 26.467 tones de diòxid de carboni (CO2), quantitat que equival a les emissions mitjanes de més de 5.290 persones en un any, segons ha informat l'agència Efe.

L'entitat ha elaborat un informe preliminar sobre l'impacte d'aquesta infraestructura i ha demanat als partits polítics, autoritats, societat civil i científics "un darrer esforç per aturar les obres", de la mateixa manera que s'ha paralitzat l'ampliació de l'aeroport de Palma. "En això no depenem ni del govern espanyol ni d'Aena", han destacat.

Les emissions derivades de la fabricació de l'asfalt necessari per construir l'autopista, l'obtenció de la grava i els treballs d'excavació sumen aquestes 26.467 tones de CO2. Els ecologistes asseguren que el seu càlcul de l'obra és "moderat", ja que no han pogut tenir en compte les emissions de la fabricació del ferro de la barrera de seguretat ni el formigó que separa els dos sentits de la via, ni ha sumat les emissions de la incineradora de Son Reus, d'on s'han tret les escòries utilitzades com a base de la construcció.

La Plataforma estima en 529 tones de CO2 la capacitat d'absorció perduda amb la tala de més de 2.000 ametlers i garrovers, eliminats per la construcció de la nova autovia i que absorbien cada any les emissions mitjanes de 106 persones.

La Plataforma contra l'autopista considera que les 52 hectàrees destinades a l'obra viària haurien de destinar-se a la reforestació, per coherència amb l'emergència climàtica declarada pel Govern i el Consell de Mallorca. Hi cabrien 12.000 pins, amb una capacitat d'absorció de 27.000 tones de CO2 anuals.

També han advertit que el gruix de l'augment de les emissions no vindrà de l'obra, sinó del trànsit que generarà, i han recordat que els vehicles ja emeten 12.000 tones de CO2 anuals en els 8 quilòmetres de la carretera actual, que poden duplicar-se amb l'increment de trànsit generat per l'autopista.

Els ecologistes han recordat que el transport és la principal font d'emissions de gasos d'efecte hivernacle a les Balears, i que el transport per carretera n'és el principal contribuent. Han subratllat que, amb 2,7 milions de tones de CO2, els automòbils "superen de molt les emissions del transport aeri, amb 1,9 milions de tones, i el marítim". Per això, han insistit a demanar un rebuig unànime a aquesta obra, similar al generat per l'ampliació de Son Sant Joan.

Si se suma l'impacte de les obres a la capacitat potencial d'absorció perduda i a l'augment d'emissions per l'increment del trànsit, els 8 quilòmetres de l'autopista de Llucmajor a Campos deixen un rastre de carboni que estimen en més de 65.900 tones, equivalents a les emissions anuals de 13.100 persones.

EDICIÓ PAPER 04/04/2020

Consultar aquesta edició en PDF