Augmenta un 16% la demanda del servei 24 hores de l'IBDona arran del confinament

Les telefonades al servei 24 h han augmentat un 8% i a la nova línia de WhatsApp s'han rebut 29 missatges

El servei 24 hores de l'Institut Balear de la Dona (971 17 89 89) ha rebut un 8% més de telefonades durant el període de confinament, en comparació amb el mateix període del 2019. Entre el 13 de març i el 20 d'abril de 2020 s'hi han registrat 392 cridades, mentre que l'any passat la xifra va ser de 363. A aquestes dades cal afegir els 29 missatges rebuts a la nova línia de WhatsApp (639 837 476) oberta pel Govern per atendre dones víctimes de violència masclista durant l'estat d'alarma. Així, el total de l'atenció del servei ha augmentat un 16%.

Sobre aquestes dades, la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat, Pilar Costa, ha aprofitat per agrair als cossos policials la seva actuació durant el període de confinament i el suport de tots els participants en el consell rector de l'IBDona. En aquest sentit, ha recordat que la situació de risc de les dones víctimes s'incrementa durant aquests dies, atès que "conviuen amb els seus agressors".

En una anàlisi més detallada de les dades, l'IBDona destaca que durant la primera quinzena d'abril es van fer un 21% més de telefonades que durant la darrera de març. Concretament, del 3 al 16 d'abril se'n van registrar 156 i, del 20 de març al 2 d'abril, 129. Aquestes dades, assenyalen, indicarien que a mesura que s'allarga el confinament augmenta la violència cap a les dones i, presumiblement, també cap als seus fills i filles.

Confinades amb els seus maltractadors: les víctimes, en perill

A banda d'això, cal tenir en compte que durant l'estat d'alarma el Govern ha incrementat la difusió de les línies d'atenció i dels recursos que tenen a la seva disposició les dones víctimes de violència masclista, gràcies als acords als quals ha arribat l'IBDona. El primer d'aquests acords es va signar amb el Col·legi d'Administradors de finques de les Illes Balears per millorar la prevenció davant les agresssions masclistes dins els domicilis familiars a través d'un suport mutu per així detectar possibles casos dins les comunitats de veïns. Amb aquest objectiu, s'han repartit cartells amb la informació de telèfons d'atenció 24 hores a les finques.

En segon lloc, es va arribar a un acord amb les cadenes de supermercats Hiper Centro, Mercadona i Eroski per tal de col·locar cartells informatius a l'entrada i sortida dels seus 274 establiments que tenen repartits per totes les Illes. A banda d'això, s'ha posat en marxa la iniciativa Mascareta 19, amb la col·laboració del Col·legi de Farmacèutics de les Illes Balears, gràcies a la qual les víctimes que se sentin controlades o en situació extrema poden anar a una farmàcia i demanar ajuda utilitzant la clau "mascareta 19". A continuació, la persona que les atengui telefonarà al servei d'emergències 112 i es posarà en marxa el protocol d'actuació.

EDICIÓ PAPER 28/11/2020

Consultar aquesta edició en PDF