L’assetjament escolar, principal obstacle per a la convivència

Arriba a provocar en les víctimes simptomatologia depressiva, a més d’idees de suïcidi i exclusió social

Un altre estudi de l’ Anuari de l’Educació de les Illes Balears fa referència a la convivència a les escoles, sobretot a ESO. Un dels principals obstacles en aquest cas és l’assetjament a les aules, que arriba a provocar en les víctimes simptomatologia depressiva, a més d’idees de suïcidi i exclusió social, segons s’assenyala en l’estudi, els autors del qual són la pedagoga Marta Escoda, la psicopedagoga Marga Vives i el doctor en Pedagogia Josep Lluís Oliver.

En el cas dels assetjadors, les conseqüències estan relacionades amb la vinculació amb el centre (disminució del rendiment) i els problemes de conducta. D’altra banda, els testimonis de les situacions d’assetjament pateixen sentiment de culpa i sentiments de patiment.

Un 9,9% dels adolescents tenen algun risc de ser víctima d’assetjament, i un 16,2% presenten un índex alt de convertir-se en víctimes. Quant a la distribució per cursos de persones que molesten els companys, a primer d’ESO és on més alumnes reconeixen haver-ho fet bastant o molt, amb un 6,6%.

Pel que fa als testimonis d’aquests episodis, l’estudi recull que la majoria d’alumnes intenten tallar les situacions d’assetjament (72,5%), encara que no hi hagi cap vincle de tipus personal o afectiu amb la víctima.

EDICIÓ PAPER 09/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF