Els alumnes andalusos i balears, els més motivats per estudiar matemàtiques

Són els únics que tenen un índex semblant al de la mitjana dels països de l'OCDE sobre la utilitat d'aquesta assignatura per al seu futur

Els estudiants d'Andalusia són els que tenen més motivació per estudiar matemàtiques, seguits pels de Balears, les dues úniques comunitats que tenen un índex semblant al de la mitjana dels països de l'OCDE sobre l'opinió dels seus alumnes que estudiar aquesta assignatura és útil per al seu futur.

A Espanya, l'índex de motivació instrumental per aprendre matemàtiques (considerar que és important per als seus futurs estudis i carreres professionals) és de -0,02, és a dir, està per sota de zero, el punt normalitzat com a mitjana per a tots els països de l'OCDE.

Així s'assegura en un recent informe de l'Institut Nacional d'Avaluació Educativa (INEE) basat en el darrer informe PISA 2012, i que conclou que els estudiants espanyols tenen menys interès a aprendre matemàtiques que la resta dels alumnes dels països esmentats.

La presidenta de la Comissió d'Educació del Comitè Espanyol de Matemàtiques (CEMAT), Raquel Mallavibarrena, assenyala a Efe que hi ha multitud de maneres d'estimular els nins i joves a estudiar matemàtiques, tot i que reconeix que "no cal enganar" dient únicament que són "molt divertides", perquè cal dedicar temps d'estudi cada dia.

Si Andalusia i Balears estan sobre l'índex 0,01 en motivació instrumental d'aprenentatge de les matemàtiques, els alumnes d'Aragó són els que estan menys motivats, amb un -0,15, entre les catorze comunitats autònomes dels estudiants que van participar en aquesta mostra de PISA 2012.

Els segueixen, en aquesta menor motivació, els de Navarra, que passen lleument l'índex -0,1; i els d'Astúries, la Rioja, Galícia i Múrcia, per aquest ordre i superant el -0,05.

Els estudiants de Cantàbria, Castella i Lleó, País Basc, Madrid, Catalunya i Extremadura estan una mica més motivats que els anteriors pel que fa a la importància que té estudiar matemàtiques, però tampoc no arriben a l'índex 0 de l'OCDE.

En PISA s'assenyala, però, que els estudiants que estan més motivats per aprendre aquesta matèria perquè creuen que serà beneficiós per al seu futur obtenen millor puntuació en matemàtiques i s'associa a un resultat de 20 punts més en l'examen PISA sobre aquesta matèria.

A classe, com a pròleg, és essencial, segons Mallavibarrena, fer veure als petits la relació que hi ha entre les matemàtiques, una matèria abstracta, amb diferents utilitats i aplicacions de la vida quotidiana, igual que tots entenen la importància de les vacunes per la salut.

També es pot ensenyar als nins la presència de les matemàtiques en la pintura o l'arquitectura, on apareixen figures geomètriques calculades a través de formes matemàtiques, recorda.

Recórrer a jocs i fins i tot a la màgia són altres opcions per motivar els petits cap a les matemàtiques, que cal ajustar-les a les diferents edats.

Per als més grans es pot recórrer -continua aquesta experta que és professora de matemàtiques a la Universitat Complutense de Madrid- a la història, amb dades biogràfiques de personatges que han tingut a veure amb aquest tema, i fins i tot al cinema i a la música.

"Realment hi ha moltes coses que es poden fer, però el temps a classe també és limitat", conclou.

Segons l'INEE, el 72% dels estudiants espanyols sí que diu que està d'acord o molt d'acord que val la pena esforçar-se en matemàtiques perquè els serà útil per al treball que volen tenir en el futur i el 77% opina que aquesta matèria pot millorar les seves oportunitats en la seva carrera professional.

La relació positiva entre la motivació i millors resultats és més elevada a Cantàbria, Madrid i País Basc, mentre que és menor a Galícia, Múrcia i Castella i Lleó.

D'altra banda, els nind estan més motivats per aprendre matemàtiques que les nines, tot i que és una dada genèrica que també varia per autonomies; per exemple, a Múrcia i Navarra els nins i les nines reporten un nivell de motivació instrumental molt semblant.

També ells obtenen millor puntuació que elles en totes les comunitats, i aquest aspecte és més accentuat a Catalunya i menor a Galícia.

EDICIÓ PAPER 20/04/2019

Consultar aquesta edició en PDF