Proposen fer un allotjament per a excursionistes al voltant de la futura estació de metro del Parc Bit

Un projecte fet per un estudi d'arquitectura mallorquí guanya un premi europeu per haver dissenyat i reflexionat sobre aquesta infraestructura

Fer un allotjament per a excursionistes, investigadors i estudiants i alhora produir aliments locals als voltants de la futura estació del metro del Parc Bit seria possible segons un projecte dissenyat per l'estudi mallorquí Salvà Ortín Arquitectes, que ha guanyat el primer premi del concurs Europan 15. Es tracta d'un certamen per a arquitectes menors de 40 anys que exigeix reflexionar sobre diversos espais per construir a 12 països diferents d'Europa, entre els quals figura Palma.

El concurs demanava resoldre la construcció de l'estació de manera integrada en el paisatge i fer una residència d'estudiants perquè és una instal·lació molt sol·licitada per la UIB, com explica Catalina Salvà, una de les autores. Durant l'estiu, però, aquest edifici estaria buit i per això Salvà i Héctor Ortín, l'altre company d'estudi, varen pensar que també podria servir d'allotjament per a turistes que cerquen fer excursionisme. "El parc està en un lloc molt proper a la serra de Tramuntana i s'hi arribaria en metro des de Palma", comenta l'arquitecta.

Aquesta activitat permetria augmentar el nombre potencial d'usuaris del metro perquè ara només es projecta per als treballadors del Parc Bit i, d'aquesta manera, a més, es podria obrir al turisme de senderisme i s'amortitzaria la inversió de l'obra més fàcilment.

El projecte guanyador inclou que es pugui construir amb les terres sobrants de l'excavació del metro i que es tornin a aprofitar les terres agrícoles dels voltants per crear una xarxa autogestionada de producció i consum local. A més, l'arquitecta explica que en el projecte "vàrem voler relacionar el campus universitari amb el tecnològic a través d'un passeig". 

Sobre la possibilitat de materialitzar aquest projecte, Salvà assegura que el varen fer perquè es pogués dur a terme: "No és utòpic", apunta. De moment, però, encara estan estudiant com traduir el disseny perquè es pugui fer més fàcilment. També es volen reunir pròximament amb responsables del Consell de Mallorca i el Servei Ferroviari de Mallorca per tractar la proposta. 

EDICIÓ PAPER 04/04/2020

Consultar aquesta edició en PDF