Societat 16/11/2021

L'Ajuntament de Palma posa entrebancs a l'ampliació menys coneguda de Son Sant Joan

Cort ha rebutjat aprovar el pla especial de l'aeroport, que preveu ampliar l'edificabilitat a les instal·lacions

2 min
L'aeroport Son Sant Joan.

PalmaLa Gerència d'Urbanisme de l'Ajuntament de Palma ha rebutjat aquest dimarts l'aprovació del pla especial de l'aeroport de Son Sant Joan, presentat per Aena el 2019. Això no impedeix que l'ens estatal remodeli la terminal, que en cap cas podrà incrementar la capacitat per rebre més avions, com va dictaminar el Ministeri per a la Transició Ecològica en un informe publicat la setmana passada. La decisió presa per Cort, però, posa entrebancs a l'ampliació menys coneguda de l'aeròdrom, perquè tota l'atenció mediàtica i política s'ha centrat en els darrers anys en l'ampliació de la terminal.

La intervenció rebutjada pretén actuar a 472.211 metres quadrats de les instal·lacions per habilitar usos turístics, industrials, d'emmagatzematge, administratius i d'aparcaments que incrementarien un 77% l'edificabilitat respecte de l'existent, segons el Consistori. Sobre els usos turístics, però, cal dir que Aena es va comprometre amb el Govern (l'any passat, després de presentar el pla especial) a no fer cap hotel, com havia plantejat inicialment. En tot cas, aquestes obres les farien empreses externes i no l'ens estatal.

El Consistori ha reclamat al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana que revisi i obligui Aena a actualitzar el pla director en el qual es basa el document rebutjat aquest dimarts, perquè està "totalment desfasat", segons ha explicat en una roda de premsa la regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat, Neus Truyol. El pla director al qual s'ha referit l'edil és del 2001, moment en el qual encara no s'exigia que aquests projectes haguessin de passar una avaluació ambiental.

No va ser fins al 2006 que l'Estat ho va exigir, i per això Truyol ha comentat que és necessari revisar-lo. Un altre motiu pel qual s'ha rebutjat el pla és perquè no té en compte la capacitat de càrrega poblacional que pot suportar l'illa actualment i perquè tampoc no compleix els criteris de sostenibilitat climàtica que marca les Nacions Unides, la Llei de canvi climàtic balear i el Pla hidrològic de les Illes.

La regidora també ha argumentat que estan en contra del pla perquè no identifica ni limita els metres quadrats dels diversos usos als quals es destinarà l'increment de l'edificabilitat a l'aeroport. Truyol ha assenyalat que un estudi de capacitat de càrrega ha dictaminat que el pla especial rebutjat implicaria incrementar la pressió ambiental per part de l'activitat aeroportuària i turística, perquè preveu un sostre de passatgers de 50 milions cada any, tot i que el rècord històric va ser el 2019 amb gairebé 30 milions, una xifra que ja va suposar "saturació", segons l'edil.

“La massificació turística és totalment insostenible, el futur ha d'implicar la reducció del nombre de turistes per incrementar la qualitat de vida dels residents, la conservació del medi ambient i la millora de l'experiència dels visitants”, ha reiterat la regidora.

stats