El PSIB defensa ara que els ajuntaments gestionin els seus aeroports

MÉS per Mallorca critica que el director de l'aeroport de Palma, Tomás Melgar, no hagi atès la seva petició per comparèixer al Parlament 

"Un aeroport ha de ser un instrument al servei del territori on està", ha afirmat el diputat del PSIB Damià Borràs, referint-se a Son Sant Joan, durant la Comissió de Medi Ambient d'aquest dimecres al Parlament. També ha lamentat que a l'Estat les decisions que es prenen en matèria aeroportuària "passen" per damunt d'institucions com ara l'Ajuntament de Palma i el Consell de Mallorca. El portaveu de la plataforma contrària a l'ampliació de Son Sant Joan, Gaspar Alomar, ha comparegut a la Cambra a petició de MÉS per Mallorca. La formació sobiranista ha criticat que el director de l'aeroport de Palma, Tomás Melgar, no hagi atès la seva petició per comparèixer al Parlament i explicar les obres.

El socialista ha criticat que el model aeroportuari espanyol és una "anomalia" i ha dit que Holanda, Grècia, Bèlgica, el Regne unit i la "jacobina" França tenen un model de gestió descentralitzat. També ha posat com a exemple que a la Xina i als Estats Units són els municipis els que gestionen els aeroports, però sota models semiprivats "similars" al d'Aena que ell no reivindica.

Borràs, malgrat que ha rebutjat que s'hi facin obres que impliquin l'ampliació de l'operativitat de Son Sant Joan, no ha explicitat que se n'hi estiguin fent per part d'Aena. El portaveu de la plataforma ha criticat en diverses ocasions que Borràs no s'hagi posicionat clarament en contra del projecte que Aena fa a l'illa. "Algú estaria disposat a invertir 600.000.000 d'euros només perquè la gent estigui còmoda a l'aeroport, o és perquè se n'espera un benefici?", s'ha demanat l'activista. 

El diputat de MÉS Josep Ferrà ha recordat que la Comissió de Medi Ambient del Parlament va acordar – a petició de la seva formació– demanar la compareixença del director de l'aeroport de Palma perquè expliqui les obres d'ampliació que vol fer Aena a Palma. "Lamentam que encara no hagi atès la nostra petició", ha dit, i ha afegit que "esperam que tard o d'hora doni senyals de vida i comparegui al Parlament; seria una mostra de respecte a aquesta institució".

Ferrà ha reiterat que el posicionament de MÉS és clar i contundent: "No a l'ampliació", ha afirmat. Tot i la vigència legal, el diputat creu que és necessària una nova avaluació ambiental per desenvolupar els projectes d'Aena. A més, ha recordat que diverses institucions balears han declarat l'emergència climàtica i que cal apostar per reduir els vols per minvar la contaminació. El sobiranista ha defensat un model de cogestió on el Govern i els agents socials i econòmics de les Balears participin en els òrgans de gestió aeroportuària.

El diputat d'Unides Podem Pablo Jiménez ha rebutjat que s'ampliï Son Sant Joan, però Gaspar Alomar li ha retret que tenen diputats balears al Congrés i que la seva formació forma part del govern espanyol i "podria moure fitxa". La diputada d'El Pi Antònia Sureda ha lamentat que "a Madrid no pintam res; no ens escolten". També ha considerat que el director de l'aeroport de Palma hauria d'explicar el projecte al Parlament, i "quantitat no vol dir qualitat", referint-se a les obres.

Contràriament, el diputat del PP Miquel Vidal ha defensat els projectes d'Aena dient que "si estam a favor de la globalització, hem de donar resposta a l'arribada de persones". El diputat de Ciutadans Maxo Benalal ha considerat que l'assumpte tractat "no és competència nostra" i que "ara no és d'actualitat perquè estam patint" una pandèmia.

Cal tenir en compte que Aena preveu que el 2025 passin per l'aeroport de Palma quatre milions més de passatgers que el 2019 i que el nombre d'avions s'incrementi amb 30.000, segons l'estudi d'impacte ambiental que va fer l'empresa pública per tirar endavant el projecte d'ampliació de Son Sant Joan, destinat a atendre el trànsit aeri previst. Aena, però, va negar anteriorment a l'ARA Balears que les obres haguessin de dur més avions a Son Sant Joan i que n'implicassin cap ampliació. Llavors l'empresa no va explicar que les obres es fan perquè l'ens preveu que hi arribaran 30.000 avions més, amb remodelació o sense.

EDICIÓ PAPER 24/10/2020

Consultar aquesta edició en PDF