Societat 27/07/2019

Les aerolínies, en bloc contra l’ecotaxa

El sector prefereix la innovació tecnològica o revifar acords operatius europeus ja pactats

Paula Clemente
3 min
Un avió de Vueling  enlairant-se a l’aeroport de Praga, a la República Txeca.

BarcelonaLes aerolínies estan d’acord. Es pregunti a qui es pregunti, la resposta és la mateixa: les emissions contaminants són un problema i el sector estudia com fer-hi front, però tenen clar que afegir una altra taxa al bitllet (i incrementar-ne el preu, en definitiva) no és la solució. Si més no, no és la resposta més adequada atenent als efectes col·laterals d’un moviment així.

Airlines for Europe (A4E), l’associació de les aerolínies més grans d’Europa, va explicar fa unes setmanes que l’entitat segueix centrada en trobar “solucions de gran potencial” per reduir els nivells d’emissions. S’invertiran, per exemple, uns 170.000 milions d’euros en tecnologies que siguin respectuoses amb el medi ambient d’aquí al 2030. Això inclou uns 800 avions alimentats amb combustible eficient, la qual cosa, expliquen, ja ha aconseguit reduir les emissions un 24% entre el 2005 i el 2017. A més, es destinaran 1.000 milions d’euros en generar “acords innovadors” dissenyats per agilitzar la producció de combustible sostenible per a avions a Europa.

Les alternatives

ACETA, l’associació de companyies aèries espanyoles, parteix també de la base que el biocombustible és l’opció més evident per combatre les emissions contaminants, però explica que no està prou desenvolupat a Espanya. “Els esforços estan centrats, doncs, en renovar flotes”, assenyala una portaveu de l’entitat. Tot i això, també hi ha altres propostes. Per exemple, explorar els procediments de navegació aèria -la manera com l’avió s’aproxima a l’aeroport- o reactivar el programa Cel Únic Europeu.

Es tracta d’una iniciativa reglamentària de la Unió Europea, establerta el 2004, que persegueix l’objectiu fonamental de reestructurar el sistema de gestió de la navegació aèria del continent per tal que sigui més harmònica i s’evitin, així, desplaçaments innecessaris. L’estratègia per aconseguir-ho passa per augmentar la capacitat del control aeri, reforçar la seguretat, reduir la fragmentació de l’espai aeri europeu, millorar la integració de l’àmbit militar al cel i facilitar la introducció de noves tecnologies. “Es va idear perquè les rutes i els vols fossin tan directes com fos possible, però el projecte no va al ritme desitjat -explica la mateixa portaveu d’ACETA-. Abans que ecotaxes, potser més val que s’impulsi allò que està aprovat i pendent d’implementació”.

Aquesta és l’opinió general de la indústria: es vol evitar que s’afegeixi una altra taxa al bitllet d’avió. Ho justifiquen, tant ACETA com A4E, assegurant que l’ecotaxa té una eficàcia incerta. L’entitat espanyola afegeix, a més, que pot arribar a incidir negativament en la indústria turística, moviment “perillós” tenint en compte la important font d’ingressos que representa per al país. “El que fa qualsevol taxa és descoratjar el passatger i el turisme en general -resumeix la portaveu d’ACETA-. Sobretot a Espanya, que és un país perifèric a Europa, com encara ho són més dos dels seus grans pols d’atracció turística: les illes Balears i les illes Canàries”.

“Les aerolínies ja paguem centenars de milions en taxes mediambientals”, diu Alejandra Ruiz, gestora de comunicacions de Ryanair. En total, aquest 2019 el sector europeu pagarà en conjunt 5.000 milions d’euros, explica. En el cas específic de Ryanair, s’espera que siguin 630 milions. Això no està repercutint en el passatger, diuen, però sí que està fent que les aerolínies siguin menys rendibles i que, en cas d’obrir-se a noves destinacions, escullin aquelles on no es cobrin taxes. “S’està pagant, i molt: més taxes sobre l’aviació faran que comencem a perdre competitivitat -resumeix Ruiz-. El transport aeri seria molt menys accessible”.

Per demostrar-ho, Alejandra Ruiz exposa el cas d’Irlanda. Allà, el 2008 es va instaurar una taxa de 10 euros per passatger que va reduir el tràfic un 25% (es va passar de 31 milions a 23 milions de passatgers). A l’eliminar-la, en canvi, als 6 mesos l’índex de passatgers va pujar un 12%.

Estratègia global

L’altra gran aposta del sector, en aquest cas amb perspectiva global, és CORSIA, un acord impulsat per l’Organització de l’Aviació Civil Internacional (ICAO) per tal de redreçar les emissions de l’aviació de forma conjunta. Des de finals del 2016, experts d’aquesta entitat treballen en els elements tècnics necessaris per implementar-lo. El 2021, de fet, hauria de començar una fase pilot de la iniciativa. Només s’aplicarà, però, als països que s’hi hagin adherit voluntàriament.

stats